23948sdkhjf

Full fart på hämta-lämna-service i coronakrisen 

Coronapaniken har fullkomligt kickstartat behovet av hämta-lämna-service inom bilbranschen.

Häromdagen gick Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund (MRF), ut och poängterade vikten av att våga tänka nytt och digitalt för att klara sig igenom pandemivågen. 

Ett företag som ligger lite i framkant gällande just att göra bilservice till en mobilnära tjänst är Tidler som nu känner av en stor ökning i efterfrågan på just sin hämta- lämna- service.

– Jag vågar nästan sticka ut hakan och säga att vi blivit fullkomligt nerringda, säger Isac Odqvist Goldman, vd och grundare av Tidler. 

Isac Odqvist Goldman berättar att han generellt ser en avmattning på marknaden. Tidler har känt av en viss nedgång på antalet bilar som köps och säljs, och därför har deras uppdrag minskat där. Men samtidigt har de fått många bokningar rörande behovet av att ta bilar till exempelvis verkstaden.

Trots att vi sett en minskning på vår basvolym, har vi ökat på totalen.

Även om det är kul för Tidler att det går bra just nu, lägger företaget stor vikt vid att hjälpa till så mycket som möjligt i ett helt nytt och extremt läge.

Skulle allt stanna och till exempel alla verkstäder stänga ner, skulle vi drabbas hårt vi också. Vi ser det som en samhällsplikt att vi kan hjälpa till där vi kan, säger Isac Odqvist Goldman.

För att se till att varken personal eller att kunder smittas av coronaviruset har Tidler ändrat sina operativa rutiner. Vanligtvis brukar förarna i allra största mån ta sig mellan uppdragen med kollektivtrafik för att på så sätt göra så lite miljöavtryck som möjligt.

 Ur arbetsmiljöpunkt och för att minimera smittorisken har vi i dagsläget bedömt att våra förare bör hålla sig borta från kollektivtrafiken. Vi har därför ökat antalet följebilar som i stället förflyttar förarna mellan uppdragen, säger Isac Odqvist Goldman.

I varje bil finns handsprit och desinficerande våtservetter och alla förarna har på sig handskar.

 Varje dag stämmer vi av med vår personal hur de mår och vid minsta symtom får de inte köra. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157