23948sdkhjf

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Det finns många utmaningar och risker för små företag. Men få har nog tidigare tagit med pandemi i sin riskanalys för framtiden.

Läs också: Coronaenkät kartlägger pandemins branschpåverkan

Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig MRF, berättar att han själv aldrig varit med om liknande.

Jag har varit med om stölder och försäkringsproblem. Det här är en helt ny situation och det är extremt svårt för de mindre verkstäderna.

MRF arbetar hårt med att bistå med tips för alla i motorbranschen. På sin hemsida har de samlat allt från information om lagar och regler, till myndighetslänkar om själva viruset.

För en liten verkstad som inte får in jobb är till slut det enda man kan göra att varsla och försöka rädda företaget, säger Joachim Due-Boje.

Läs också: Konverteringspremie möjlighet för bilverkstäderna

Andra tips är att få ner de fasta kostnaderna. Det kan vara allt från att kolla upp eventuella abonnemang, prata med hyresvärden och kanske kolla med banken. Andra möjligheter är att ödmjukt be sina anställda att ta ut semester. Nu finns även alternativ som korttidsarbete och korttidspermittering.

De nya reglerna kring korttidsarbete föreslås träda ikraft den 7 april, men tillämpas redan från 16 mars. Till exempel innebär de att en arbetsgivare som drabbas av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter, som inte hade kunnat förutses eller undvikas genom andra tillgängliga åtgärder, ska kunna få stöd under en begränsad period.

Coronaviruset har dessutom tvingat bilbranschen att med ökad hastighet rulla in på den digitala plattformen. Och att lyckas etablera sig digitalt kan vara många verkstäders räddning när bokningarna sinar.

Vi har sett många goda idéer och lösningar inom både bilhandeln och hos verkstäderna den senaste tiden. Till exempel att sälja en bil med tillhörande servicepaket eller att bilen hämtas och lämnas hos kund. Vi försöker paketera vissa av ideerna och dela med oss till alla våra medlemmar, berättar Tommy Letzén, vd MRF.

Sen bidrar alla snabba förändringar nya utmaningar. När varor säljs digitalt gäller plötsligt distansavtalslagen som till exempel innebär att kunden har helt andra rättigheter gällande ångerrätt.

Vi håller just nu på att ta fram nya riktlinjer för att hjälpa våra medlemmar. Det kan bli väldigt problematiskt om man inte har koll.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.172