23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Mazda CX-30 är ett av de senaste bidragen till den ständigt växande klassen av kompakta crossovers – en korsning mellan vanlig personbil och suv. Mazda har lyckats skohorna in den mellan suvarna CX-3 och CX-5 och där passar den riktigt bra.

Det mest intressanta med CX-30 är motorn, Skyactiv X, men den behandlas utförligare i texten bredvid. Därmed kan vi gå in på resten, utifrån och in.

Skalet, även kallat exteriör, bär Mazdas formspråk ”Kodo” i sin senaste tolkning. Redan för flera år sedan pratade Mazdas designavdelning i Hiroshima om former från naturen, till exempel vågor. CX-30 har en S-formad böljande linje längs sidorna som ger ett särpräglat intryck och ändras beroende på från vilket håll man betraktar bilen. En mardröm för en bilplåtslagare men numer byter man plåtdelar i stället för att rikta dem.

Nosen är aggressiv med lite haj-look och rätt låg placering för en suv men från sidan har bilen en bra ”stance”, i mitt tycke.

Testbilen har en sober grå kulör (Machine Grey) och insidan matchar med toner i mörkbrunt (Rich Brown), svart och stolarna är klädda i gräddvitt skinn (Pure White). Båda mina barn, 16 och 24, gillade bilens utseende och framför allt inredningen. Normalt brukar de knappt notera vad de åker i.

Utrymmena fram är generösa, något mindre generösa i baksätet. Å andra sidan sitter de som förpassats dit 18 mm högre men midjelinjens höjd ger tyvärr en smula instängd känsla.

Instrument och reglage är i huvudsak vettigt utformade. Känslan och kvalitén i material är mixade men totalt sett är det godkänt, till och med med beröm. Instrumenttavlorna är lättlästa. Mittentavlan är digital och kan ändra utseende, men med märkligt få alternativ. Ratten har en massa knappar och funktioner som kräver lite tillvänjning – den är dessutom eluppvärmd. Skratta inte – det är en av de funktioner jag uppskattat mest när jag påbörjat min hemresa i en utkyld bil. Borde vara lagkrav.

Navigation, radio, handsfree och en del annat styrs via ett vred på mittkonsolen och resultatet visas på en tydlig 8,8-tumsskärm. Normala vridreglage för klimat och ljudvolym för enkel och snabb inställning utan att behöva ta blicken från trafiken ger Mazda pluspoäng liksom en bra head-up-display för de mest basala informationerna. Återigen – gärna lagkrav. Allt som underlättar fokus på omgivande trafik och den egna körningen bör premieras.

Vid start hör man knappt motorn från förarplats. Särskilt vid rangering i P-hus kan man tro att man kör en elbil eller laddhybrid. Det gör man inte men CX-30 är i all fall en mildhybrid. Systemet består av en remdriven kombinerad startmotor-generator och ett 24V litiumjonbatteri. Vid inbromsning och motorbromsning konverterar systemet den kinetiska energin och lagrar den i batteriet. En konverter omvandlar sedan elkraften så den passar bilens elektriska funktioner och sparar därmed bränsle (bensin).

I låga farter går det tyst och smidigt. Den 6-stegade automatlådan växlar omärkligt men man kan se att den gör det via varvräknaren. Känslan är inte olik den jag fått i amerikanska bilar – man faller in i en avslappnad men ändå koncentrerad stämning. Allt bara flyter på.

Till skillnad mot många andra tillverkare har inte Mazda valt vägen via mindre cylindervolym och överladdning (läs turbo). Skyactiv-fyran är på två liter (1 998 cm3), och ger tillräcklig kraft men utan några sensationer. Vill du jaga som en dåre på motorvägen är det fel bil.

Mazda brukar bygga bestämda chassin och CX-30 vansläktas inte. Den är solid som få men ”trippar lite lätt på tå”. Med det vill jag säga att den förmedlar mer kunskap om hur NCC lyckats med vägbeläggningen än jag egentligen vill veta.

Mazda har ett japanskt uttryck, Jinba Ittai, vilket betyder ungefär ”ryttare och häst i ett”. Det är en av märkets heligaste normer och används för att beskriva Mazda MX-5 – Miata. CX-30 är ingen MX-5 men ligger stadigt i svängarna. Märkets strävan efter skarpa vägegenskaper har historiskt sett lett till höga ljudnivåer. Vägbullret kryper gärna upp via hjulupphängningarna som en resonans i kupén. På vissa underlag märks det. På släta ytor är den i princip knäpptyst.

Bränsleekonomin är helt OK men det står mer om det i motorartikeln bredvid.

Sammantaget är det här en bil som är mycket trevlig att leva med. Inte för småbarnsfamiljen men för den teknikintresserade föraren, plus-medelålders, som uppskattar ett högre insteg, komfort och den kvalitet märket gjort sig känt för. Irriterande nog ser jag att jag just beskrivit mig själv.

FAKTA Mazda CX-30 Skyactiv X Cosmo
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 16,3:1. Volym 1 998 cm
3. Max effekt 180 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 varv/min.

FÖRBRUKNING WLTP: 6,5 l/100 km. Testförbrukning 6,4 l/100 km.

CO2: 146 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegad automatisk växellåda, fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,2 s. Toppfart 204 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 439,5/179,5/154,0. Axelavstånd 265,5 cm. Bagagevolym: 430 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 631 kg

PRIS: Grundutförande 375 800 kronor, testbilens pris 383 300 kr.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094