23948sdkhjf

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Att det är vanskligt att säga något om nybilsförsäljningen beror på att Vroom mäter leveranser i form av ägarbyten. Nybilsmarknaden har en inbyggd tröghet då den genomsnittliga tiden mellan order och leverans är relativt lång, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Läs också: Coronaenkät kartlägger pandemins branschpåverkan

Däremot kan de mäta hur det ser ut på begagnatmarknaden. Detta kan i sin tur ge en viktig indikation på hur efterfrågan på bilar ser ut i stort. Tiden mellan order och leverans är relativt kort på begagnatmarknaden och kan ge en fingervisning kring hur mycket coronakrisen hittills påverkat marknaden.

Vroom har fokuserat på personbilar i åldersspannet 7-60 månader och tittar både på försäljning från bilhandel till slutkund och på transaktioner inom bilhandeln. Data sträcker sig fram till den 24 mars.

Den största delen av begagnatmarknaden är den där bilar säljs från återförsäljare till slutkund. Det absolut vanligaste här är att slutkunden är en privatperson.

Nedgången under vecka 12 är definitivt en konsekvens av corona-situationen. Nedgången v12 jämfört med samma vecka 2019 är 13 procent eller drygt 600 bilar. Detta kan tyckas vara en oväntat liten nedgång med tanke på hur mycket samhället har påverkats den senaste tiden, kommenterar Vroom diagrammet.

”Vi vet att det även på begagnat finns ledtider mellan order och leverans även om dessa är väsentligt kortare än vid försäljning av nya bilar. Med andra ord så har vi en viss eftersläpning och det kan därför komma att visa sig att marknaden är väsentligt sämre, eller kanske bättre än vad som här indikeras.” skriver Vroom.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109