23948sdkhjf

Hyundai Prophecy: Elegant och lite galen

Konceptbilen Prophecy är inspirerad av veteranbilar från 1920- och 30-talet med en slank och kupé-lik design. Den är elegant men lite knäpp. Den styrs inte med en ratt utan två joysticks.

Förr var konceptbilarna som visades på de stora bilsalongerna lite galna. Men roliga. Därför är det uppmuntrande att Hyundais designerteam under Luc Donckerwolke vågat ta ut svängarna med elbilskonceptet Prophecy. Den är inte en hjälpligt maskerad produktionsklar bil utan rätt och slätt ett koncept.

Läs också: MC20 markerar Maseratis nya era

I en film guidar Hyundai Motor Groups Chief Design Officer, Luc Donckerwolke, tittarna runt bilen och lägger ut texten om både utsidan och insidan. Den lär visa funktioner och idéer som kommer utvecklas av Hyundai i framtiden.

Prophecy har ljusfunktioner med pixelljus bak och fram. Den dynamiska formen och bakre spoilern ger tillsammans med de propellerformade hjulen minskat luftmotstånd. Prophecys formspråk är baserat på Hyundais designidentitet; Sensuous Sportiness. Alla bilmärken med självaktning har ett formspråk med ett fiffigt namn. Mazda använder till exempel ”Kodo” (Soul of motion).

”Inuti utstrålar bilen avkoppling tack vare mörka kulörer och materialval som hänvisar direkt till naturen” står det i pressmeddelandet från Hyundai. Mörka kulörer kanske ska ge intrycket av natt.

”Ordet sensuous speglar att vi applicerar ännu mera känslor i vår design. Sportiness innebär mer dynamik och att vara reaktiv på allt som händer runtomkring oss,” säger Donckerwolke.

Läs också: Volvo P1800 i Cyan Racings tappning

En rolig (och knasig) sak hos Prophecy är styrningen. Istället för en vanlig ratt styrs Prophecy av två joysticks placerade till vänster och höger om föraren. En på mittkonsolen och en på dörrbeslaget. 90 procent av bilens funktioner kan dessutom kontrolleras via knappar på styrspakarna. Den här lösningen kallas Human Interface.

Ett annat snärtigt namn är Smart Posture Care System (SPCS) Föraren kan antingen justera sätet manuellt för att passa sina önskemål eller låta bilen föreslå en ”smart” position. I så fall matar föraren in sin längd, sitthöjd och vikt för att sedan låta bilen automatiskt justera stolen efter förarens fysiska förutsättningar. SPCS kontrollerar sätet, ratt, backspegel och Head-Up Display.

Infotainmentsystemet är integrerat i en stor skärm som sträcker sig över hela instrumentpanelen. När du inte kör kan bilen användas som ett rent underhållningsutrymme. I Relax-läget lutas sätena bakåt, instrumentpanelen svänger uppåt och skapar en bekvämare sittposition för att beskåda innehållet som visas på skärmen.

Prophecy är byggd på nya Electric Global Modular Platform (E-GMP) – Hyundais första dedikerade elbilsplattform. Helelektriska drivlinor är mycket mer kompakta än deras motsvarigheter bland förbränningsmotorer, men om den får vi inget veta ännu.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.203