23948sdkhjf

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Ford visar upp en bil som ska accelerera som ingenting annat. Det speciella är att den inte har någon vanlig V8 under huven.

En orm och flygmotor. Cobra Jet. Ända sedan 1968 har det betytt prestanda utöver det vanliga, då sex stycken Ford Mustang utrustade med Cobra Jet-motorer ställde upp i NHRA Winternationals. Fyra av bilarna tog sig ända till final och vann hela klabbet gjorde Al Joniec – som inte ens tävlade i högsta klassen.

Läs också: Bilen som ändrar storlek under körning

Det handlar alltså om dragracing, utmaningen i att köra en sträcka om upp till 402,33 meter på kortast möjliga tid. För ett par år sedan presenterade Ford den senaste generationen av Mustang Cobra Jet, en dragracingbil som vem som helst kunde köpa. Eller nästan i alla fall; man tillverkade bara 68 exemplar, som en hyllning till ursprungsårtalet.

Med en vrålande V8 på över 1 000 hästkrafter som fick jorden att skälva kunde bilen kasta sig från stillastående till mållinjen en fjärdedels mile bort på åtta och en halv sekund. Inte illa.

Men den kommer tillkorta på alla punkter, utom en, om man ställer den mot årets Ford Mustang Cobra Jet 1400. För den har, precis som namnet antyder, inte mindre än 1 400 hästkrafter.

Nu är 1400-versionen inte en bil som går att köpa, utan bara en prototyp som ska visa upp vad en elektrisk drivlina kan klara av, i en av de mest krävande racingmiljöerna. För det är just så det är: Cobra Jet 1400 är eldriven.

Läs också: Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

– Ford har alltid använt motorsport som arena för ny innovation. Elektriska drivlinor ger oss helt nya prestanda och den helt elektriska Cobra Jet 1400 är ett exempel på hur vi testar gränserna för ny teknik, säger Dave Pericak, global chef för Ford Icons, i samband med presentationen av bilen.

Att man gör så här beror på att Ford snart börjar sälja en eldriven suv, som också den heter Mustang. Att då också visa upp en kapabel dragster med elektrisk drivlina under Mustang-flagg är ett smart PR-trick, ett PR-trick som ska kunna klara dragstrippen på låga åttor.

Elektriska drivlinor lämpar sig också väl för just dragracing, så länge batterierna klarar av att leverera ström i tillräckligt snabb takt. Relativt små och okomplicerade elmotorer kan leverera enorma effekter och man behöver inte ladda särskilt länge för att klara en räckvidd om 402,33 meter. Och batterierna behöver inte vara särskilt stora och tunga heller.

Men fortfarande har alltså den gamla V8-drivna dragstern ett ess i rockärmen. Du har säkert gissat det vid det här laget. Just det, motorljudet. Att stå vid banan och känna i bröstet hur cylindrarna pumpar ur sig sina avgaser kommer vara ett minne blott, när Ford Mustang Cobra Jet 1400 försynt visslar sig upp till sluthastigheten på, sisådär, 275 kilometer per timme.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125