23948sdkhjf

Fler permitteringar på bilverkstäder

När coronakrisen slår mot bilverkstäderna drabbas regionerna olika hårt. Värst är det i Stockholm.

Nu har coronakrisen nått bilverkstäderna. Av de bilmekaniker som är medlemmar i IF Metall har 13 procent korttidspermitterats. Det motsvarar drygt 2 500 personer och flest drabbade finns i Stockholms län. Det uppger TV4 Nyheterna.

Men Marie Nilsson, ordförande för IF Metall, ser inte att bilverkstadsbranschen riskerar att råka lika illa ut som andra servicebranscher i coronakrisen.

– Till skillnad från ett restaurangbesök som ställs in som inte kommer igen, så kommer förr eller senare reparationen eller servicen behöva göras. Den här branschen har ändå väldigt goda förutsättningar att komma igen snabbt när den akuta krisen är över, säger hon till TV4 Nyheterna.

Men visst har även fordonsbranschen känt av det förändrade läget. Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, säger i ett pressmeddelande att bilden är mer komplicerad än vad som framgick i inslaget i TV4:

– Generellt sett har skadeverkstäder det tufft eftersom få bilägare nu vill lämna ifrån sig bilen. En del skadeverkstäder rapporterar att de tvingas varsla och/eller permittera personal. Enligt de stora försäkringsbolagen uteblir upp emot 50 procent av kunderna. När vi kommer till serviceverkstäder är bilden något splittrad, beroende på var verkstaden ligger placerad geografiskt, säger Bo Ericsson.

Att det finns en geografisk spridning gällande hur serviceverkstäder drabbats är någonting som Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF, känner igen. Han bekräftar att Stockholm är den svårast drabbade regionen.

– I Västra Götalands-regionen har man sett all time high på många verkstäder under januari till mars, och i Skåne liksom upp efter Norrlandskusten har man en liten nedgång, men inte farligt. Och så kommer vi till Stockholm. Det har slagit lite hårdare här eftersom 20 procent av landets invånare bor i länet, men det är ingen panik. Inte ännu, säger han till Motormagasinet.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087