23948sdkhjf

Ljudlabb för vinterdäck byggs i Luleå

Luleå tekniska universitet anlägger ett nytt akustiklabb för test av vinterdäck. Tanken är testriggen ska bidra till forskning och utbildning på alla nivåer.

Ljudet som uppstår i kontakten mellan däck och vägbana kan vara en källa till irritation. Dels för de åkande, men också för omgivningen. Däckbuller utgör en stor del av bilen totala ljudbild och medför kostsamma kontrollåtgärder från samhällets sida.

Läs också: Däckrazzia: stockholmare har inte koll på däcken

För att skapa en bättre förståelse för de mekanismer som alstrar ljud, överföringsvägen in i fordonet, variationen i däckljud kopplat till däckkonstruktionen och skillnader mellan olika bilmodeller bygger man nu en testrigg i det halvt ekofria fordonslaboratoriet vid Luleå tekniska universitet. Fokus kommer att ligga på buller från vinterdäck. Det skriver universitetet på sin hemsida.

Vid universitetet har forskare inom ämnet teknisk akustik samarbetet med däcktillverkaren Nokian Tyres i tio års tid, ett samarbete som även är kopplat till samverkansprojekt mellan universitetet och biltestverksamheten i Norrbotten. Den nya testriggen har också donerats av däcktillverkaren.

– Tanken är testriggen ska bidra till forskning och utbildning på alla nivåer samt för yrkesutbildning, säger Örjan Johansson, professor i teknisk akustik vid Luleå tekniska universitet.

Den nya utrustningen ska möjliggöra mätningar av däckbuller både i kupén och utanför bilen under förhållanden som motsvarar ljudutbredning i fritt fält i hastigheter upp till 300 kilometer mer timme. Genom att variera underlagets yta och däckets egenskaper ska man kunna representera typiska nordiska förhållanden.

Även andra aspekter av akustikmätning är av intresse, som att däckljudet också ger information om grepp och vägförhållanden. Buller från däck lär också ges större uppmärksamhet framöver, i och med att vagnparken förändras.

– I framtiden blir påverkan av däckbuller allt viktigare eftersom det typiska motorljudet som en förbränningsmotor ger försvinner i elbilar, säger Örjan Johansson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094