23948sdkhjf

Bosch framtidsprognos i coronatider

Bosch tar tempen på sig själva i en coronadrabbad värld. Företaget förbereder sig gradvis för att öka upp sin produktion och fortsätter arbetet med att ta fram hjälpmedel i kampen mot coronaviruset.

Tidigare i år meddelade Bosch att de utvecklande snabbtest för covid-19. Avsikten är att en miljon snabbtest ska tillverkas under 2020 och tre miljoner under nästa år.

Testet ska främst användas för att skydda vårdpersonal som behöver få fram provresultat på mindre än två och en halv timme. Samtidigt befinner sig ett snabbare test som visar förekomsten av covid-19 på mindre än 45 minuter i slutfasen. Utöver snabbtesterna produceras även ansiktsmasker och desinfektionsmedel.

Efter den senaste månadens nedstängningar på närmare hundra anläggningar runtom i världen förbereder sig Bosch nu för att gradvis öka produktionen igen.

Vi vill säkerställa att vi har tillräckliga lager som kan möta efterfrågan från kunderna när behovet gradvis ökar igen. Samtidigt vill vi hjälpa till att få världsekonomin att komma på fötter så snart som möjligt, säger Dr Volkmar Denner, koncernchef för Bosch, i ett pressmeddelande.

För ungefär ett år sedan meddelade Bosch att de i slutet av 2020 skulle bli det första globala industriföretaget som blev klimatneutralt på alla sina 400 anläggningar världen över.

Det är ett mål som vi kommer att nå. I slutet av 2019 blev samtliga av våra tyska anläggningar koldioxidneutrala och i dag har vi lyckats nå 70 procent globalt sett, säger Denner.

Bosch ser som många andra att coronapandemin skapat stora utmaningar för den globala ekonomin under 2020. För tillfället är bolagets prognos att biltillverkningen faller med minst 20 procent under 2020. Under första kvartalet i år föll Bosch-koncernens försäljning med 7,3 procent, vilket innebär att den redan är väsentligt lägre på årsbasis.

Vi förbereder oss på en global recession som också kommer att påverka vår egen prestation kraftigt under 2020. Under en sådan här allvarlig kris är det återigen till vår fördel att vi är ett så mångsidigt företag, med flera olika verksamhetsgrenar, säger CFO och professor Stefan Asenkerschbaumer Bosch.

Försäljningen för 2019 slutade på 77,7 miljarder euro vilket var 0,9 procent lägre än året innan.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11