23948sdkhjf

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

Motorbranschen är överens. Det behövs tydliga riktlinjer och ett systematiskt arbete för att hålla en god kvalitet på arbetet som utförs på landets skadeverkstäder. Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har introducerat Eurogarant i Sverige, och Motorbranschens Riksförbund (MRF) har tillsammans med Bil Sweden tagit fram certifieringen Kvalitetssäkrad skadeverkstad.

Läs också: Uppjusterad prognos för tunga lastbilar

Det är otroligt viktigt att kvaliteten upprätthålls. Konsumenten betalar för att tjänsten ska vara rätt utförd och då ska den vara det, säger Jan Olvenmo, lack-och skadeansvarig MRF.

I dagsläget är cirka tvåhundra verkstäder anslutna till Kvalitetssäkrad skadeverkstad och enligt Jan Olvenmo är kraven för att få en certifiering fortfarande längre än vad som är tanken sen när certifieringen är mer etablerad.

Målet är att alla skadeverkstäder ska vara med i det här. Flera av våra medlemmar anser att det är för enkla nivåer idag, men vi har satt en ganska låg ingångströskel såhär i början för att få med även de verkstäder som aldrig haft något aktivt kvalitetsarbete tidigare. Sen kommer det att öka på och bli tuffare och tuffare allt eftersom, säger Jan Olvenmo.

Bo Ericsson som är vd för SFVF anser att det saknas tydliga regler i arbetet med plåt och lack idag.

Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som heter Eurogarant. Det har används sedan många år i en rad europeiska länder.

SFVF anser även att en av de bästa lösningarna skulle vara om plåt- och lackverkstäder borde samlas under en gemensam branschstandard.

– Största fördelen med Eurogarant är att man garanterar att fordonet repareras korrekt enligt tillverkarens anvisningar. Förutom att optimera hela skadeprocessen ställer Eurogarant även krav på utbildning och utrustning, säger Bo Ericsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.14