23948sdkhjf

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

När vi inte kan träffas fysiskt måste vi lära oss hur man rör sig i den digitala världen. Det kommer att få långtgående effekter.

När Promeister en fredagseftermiddag i maj höll sin första webbvisning i serien Academy Live var det förmodligen med en liten men inte obefintlig darrning bakom kulisserna. Det finns alltid en anspänning när man sjösätter någonting nytt och så här i coronakrisens tidevarv är det många som måste hitta nya vägar för att kunna upprätthålla sin verksamhet i den nedstängda världen.

Läs också: Coronaenkät kartlägger pandemins branschpåverkan

För det är just så det är. De vanliga kanalerna är strypta och stängda. Kunder i alla branscher drar sig för att ge sig ut och söka fysisk kontakt; i stället hittar de sina leverantörer av varor och tjänster i den digitala världen.

Det är där vi möts nu. Vi håller kontakten med varandra på nätet. Vi har våra träffar, möten, föreläsningar och utbildningar över nätet och nu tvingas vi att lära oss hur det går till. För tekniken finns redan, och har funnits länge. Vi har bara inte sett oss nödgade att använda den.

Men det är vi nu. Så klart att det är jobbigt att behöva krångla med någonting nytt, bara för att vi inte kan ses i verkliga livet längre. Och snart nog kommer vi ju ändå att gå tillbaka till det gamla.

Fel. När vi väl har lärt oss hur man gör, kommer vi att hitta på nya sätt att använda tekniken. Liveseminarier, som det Promeister höll, kommer att bli en självklar del av arbetslivet. För hur smidigt är det inte att ta en halvtimme en fredagseftermiddag och uppdatera sina kunskaper? Utan att för den sakens skull behöva sätta sig i bilen och åka iväg till en utbildningssal och så har hela dagen gått.

Läs också: Alkoholbrist leder till dyrare E85

Det stannar inte där. Analysföretaget Globaldata spår att vi snart kommer att använda både förstärkt verklighet, AR, och virtuell verklighet, VR, för att förbättra effektiviteten, sänka kostnaderna och locka till sig kvalificerad arbetskraft. För att inte tala om att nå ut till kunder man annars inte når.

I USA har Toyota lanserat en AR-baserad demonstration av Corolla, en demonstration som riktar sig till den spansktalande befolkningen. I sin mobil kan de uppleva bilen inifrån och ut. Det är ett exempel på hur modern teknik kan överbrygga både fysiska och språkmässiga avstånd.

Detta är vad som kommer att vara coronakrisens bidrag. Från enkelheten i att hålla kontakten och följa en föreläsare i en webbsändning, och interagera genom att ställa frågor i chatten, till mer avancerade innovationer som utvecklar våra affärer i en riktning vi inte haft fantasi nog att inse tidigare. Men nu har vi lärt oss hur man gör.

Det är inte en ersättning för våra tidigare arbetssätt. Det är ett komplement. Vi kommer, när vi får andas fritt igen, att fortsätta göra affärer öga mot öga. Och vi kommer att göra det på nya sätt, när det är ett bättre alternativ. Inget ont som inte för något gott med sig.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078