23948sdkhjf

Bildspecial: Bond-bil återuppstår med den rätta utrustningen

Aston Martin DB5 nytillverkas, med alla agentprylarna på plats.

James Bond-rullen Goldfinger hör till de filmhistoriska utropstecknen. Denna den tredje filmen i ordningen om den brittiske underrättelseagenten fick ihop konceptet om James Bond som vi känner det, med storhetsvansinniga superskurkar, skakad Martini och, förstås, en bil utöver det vanliga.

Bilen i fråga var den Aston Martin DB5 som James Bond jagade Auric Goldfinger i. Du vet förstås att den hade roterande registreringsskyltar, rökmaskin och katapultstol. Leksakstillverkaren Corgi Toys gjorde sin variant av bilen, med fullt fungerande effekter, och den blev deras mest sålda leksak 1965.

Nu har Aston Martin själva följt i Corgis fotspår och byggt en leksaksbil med James Bonds gamla DB5 som förlaga. Den här gången handlar det dock om skala 1:1 och vi säger leksaksbil av den enkla anledningen att Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation inte är gatlegal och kan således inte användas till någonting vettigt.

Bilarna byggs nämligen som autentiska rekreationer av 1964 års DB5 och det finns ingen chans att de skulle passera moderna myndigheters miljö- och säkerhetsmässiga nålsögon.

Men de kommer att vara fullt fungerande med Goldfinger-grejerna installerade, framtagna speciellt för bilen av special effects-gurun Chris Corbould. Här finns rökridå och oljespridare, roterande nummerplåtar, inbyggda (men oskadliggjorda) kulsprutor, uppfällbara skottsköld, radarskärm (som är lika mycket på låtsas som den var i filmen), lönnfack för avfyrningsknappar och en telefonlur i förardörren. Passagerarstolens katapultfunktion har man lämnat därhän, av säkerhetsskäl får man förmoda, men den som vill kan ändå få luckan installerad i taket.

Bilen kommer att byggas i en serie om 25 exemplar av Aston Martins Continuation-division, avdelningen som bygger nya bilar enligt gamla förlagor och principer, och allihop kommer de att vara lackade i originalkulören björksilver. Då som nu är karosspanelerna av aluminium monterade på ett rörramsskelett av stål och under huven ruvar en fyra liter stor rak sexa som andas genom trippla SU-förgasare. Varje bil tar 4 500 arbetstimmar att bygga.

De första bilarna kommer att levereras under andra halvåret 2020, till kunder som har haft det stora nöjet att hosta upp 2,75 miljoner pund, motsvarande ungefär 32 miljoner svenska kronor. Plus skatt. Tungt kan tyckas, men originalbilen såldes för mer än de dubbla på auktion nyligen. Så egentligen är det ju rena fyndet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093