23948sdkhjf

Lång väg tillbaka för bilbranschen

Man räknar med en upp till tjugoprocentig nedgång på den globala bilmarknaden i år. Vägen tillbaka lär bli både tuff och lång.

Det amerikanska kreditvärderingsinstitutet S&P Global Ratings räknar med en nedgång med 15-20 procent på den globala bilmarknaden i år, förutsatt att dämpningen av virusspridningen lyckas. Detta skriver Dagens Industri.

Det är coronapandemin som ställer till det och enligt samma prognos kommer nästa år ligga på en liknande nivå som för åtta år sedan.

Under pandemin har bilförsälningen stått helt still i flera europeiska länder. Däribland Italien, Spanien och England. Alla ljusglimtar till trots, med smygstartad produktion och i stort sett full återgång i Kina, kan ingen ännu garantera att vi inte möter en andra våg av coroanviruset, samtidigt som virusspidningen fortfarande är hög runt om i världen.

”Nu är det tid att ta fram strategier för att vi ska komma på fötter igen och återhämta oss från den nuvarande ekonomiska nedgången.” skriver analysföretaget Globaldata i ett pressmeddelande.

Dessutom räknar man med att återhämtningen kommer att gå relativt långsamt. Med en förbättring på 10 procent under nästa år kommer bilförsäljningen fortfarande ligga på en väsentligt lägre nivå än under de senaste åren. Marknaden 2021 beräknas ligga kring nivåerna från 2012-2013.

David Leggett, analytiker inom fordonsdata hos Globaldata säger att bilmarknaden väntar en tuffare situation än under den finansiella krisen år 2007 och 2008.

I år handlar det om att rida ut nedgången och att spara pengar. Men samtidigt att stå redo att ta till vara på den gradvis återvändande efterfrågan, säger han.

I dagsläget gör Globaldata en liknande prognos som S&P Global Ratings och räknar med en nedgång på 17,6 procent jämfört med 2019. Nedgången hänger främst på ett tufft andra kvartal och man räknar även här med att åtgärderna för att hämma viruset gör det möjligt med återhämtning först från det tredje kvartalet och framåt.

Tuffa utmaningar väntar dock för bilindustrin framöver. Dessa sträcker sig från att arbeta med lägre volymer till att försöka kontrollera kostander, samtidigt som man behöver säkerställa att det även fortsättninsvis inviesteras i rätt produkter, teknik och kompetens.

Bilindustrin är mer utsatt än de flesta i denna kris på grund av sina höga fasta kostander. För dessa företag är det absolut nödvändigt att utvärdera sina halvtids strategier för att ta itu med sektorns återhämtning de kommande 18 månaderna, avslutar David Legget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141