23948sdkhjf

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

För trettiofjärde året i rad undersöker den amerikanska analysbyrån J.D. Power bilägares upplevelse av nya årsmodeller under de första nittio dagarna av ägandet. Bilmodellen rankas sedan efter hur många problem som ägarna har upplevt per hundra fordon (PP100). Ju lägre poäng, desto bättre, då det återspeglar en högre kvalitet och färre fel. I år mäter studien även tekniska funktioner som är svåra att använda, svåra att förstå eller inte fungerar som ägarna vill.

Längst ned på listan hittar vi Tesla där man noterat hela 250 fel per hundra bilar. Tekniskt sett är Teslas debut på listan dock inofficiell då den inte helt uppfyller rankningskriterierna.

Till skillnad från andra tillverkare ger Tesla oss inte tillstånd att undersöka sina ägare i femton stater där det krävs, säger Doug Betts, chef för fordonsdivisionen vid J.D. Power, i ett pressmeddelande.

Men vi kunde samla in ett tillräckligt stort urval av undersökningar från ägarna i de andra trettiofem staterna och baserat på detta beräknade vi Teslas poäng.

Den kategori som var mest problematisk för Tesla var infotainment där nästan en fjärdedel av alla problem som noterades av nybilsägare uppstått. Bland de vanligaste klagomålen ingår inbyggd röstigenkänning, pekskärmar, det inbyggda navigationssystemet och bluetooth-anslutning.

Den officiella sistaplaceringen går i stället till Land Rover som har rapporterat 228 fel per 100 nya bilar under 2020. Högsta placeringen tillfaller i stället Kia och Dodge som fick 136 fel per 100 nya bilar. För Kias del var det hela fyra modeller, fler än i något annat märke, som tog hem topplaceringen i respektive segment: Kia Forte (Kia Ceed, motsv. i Europa), Kia Sedona, Kia Sorento och Kia Soul. Detta är sjätte året i rad som Kia är det högst rankade massmarknadsmärket, samtidigt som Dodge är det första amerikanska varumärket i studiens historia som rankas högst.

I år var den genomsnittliga problemnivån förhållandevis hög och hamnade på 166 PP100. Detta ska dock inte betyda att fordonskvaliteten på något sätt ska ha förvärrats, säger Dave Sargent, vice president för bilkvalitet på J.D. Power.

Den inledande kvalitetsstudien är branschens riktmärke för kvaliteten på nya fordon, och år efter år tillämpar biltillverkare den kunskap de lär av konsumenterna för att göra positiva förändringar. Snarare ställer den omarbetade studien ytterligare frågor som gör det möjligt för ägarna att citera mer av de problem som de upplever.

De flesta premiumvarumärken hamnade under genomsnittet. Svaret på detta tror J.D. Powers beror på att premiummärken i allmänhet utrustar sina fordon med mer komplex teknik, vilket kan orsaka problem för vissa ägare. De enda premiumvarumärken som presterade bättre än genomsnittet var: Genesis som fick 142 PP100, Lexus med 159 PP100 och Cadillac med 162 PP100.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093