23948sdkhjf

Defa vill se elvärmarbidrag

Med en eldriven bilvärmare minskar kallstartsutsläppen och bilens livslängd förbättras. Det borde premieras, menar Defa.

Förra veckan föreslog Naturskyddsföreningen skärpta regler för bränsledrivna bilvärmare. Anledningen är att bensin- och dieseldrivna värmare tillåts släppa ut avgaserna från förbränningen orenade, utan att passera bilens vanliga avgasrening.

Defa, som marknadsför eldrivna bilvärmare, välkomnar Naturskyddsföreningens förslag och föreslår nu själva också ett nytt bidrag för att få bilägare att montera eldrivna bilvärmare, i stället för bränsledrivna.

– Liksom att fabriksmonterade eller eftermonterade tillbehör som genererar höga skadliga utsläpp borde räknas med i bilens totala utsläpp, borde fabriksmonterade och eftermonterade tillbehör som bidrar till lägre utsläpp kunna ge möjlighet för avdrag och bidra till att sätta en miljöstämpel på bilen, säger Martin Jonsson, vd för Defa Sverige och chef för affärsområdet auto & industry i Defa Group.

Hos Defa menar man att förutom minskade kallstartsutsläpp förbättras även hållbarheten på motor och batteri, vilket i sig bör beaktas i miljödebatten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.143