23948sdkhjf

Jaguars Le Mans-vinnare byggs igen

Jaguar Classic firar 70-årsjubileet för den Le Mans-segrande C-Type sportvagnsracern genom att skapa en strikt begränsad produktion av klassikern.

För ett par nummer sedan skrev Motormagasinet om nytillverkningen av 1929 års magnifika 4,5-liters, kompressormatade Bentley ”Blower” och att gubbarna i Crewe bygger tolv sprillans nya exakt som originalet, till den försynta prislappen på 16 miljoner kronor – styck.

Nu vill ju inte gänget vid Jaguar i Coventry vara sämre, så vad gör de?

Rätt svar: De bygger åtta (antagligen för att retas med Bentley) nya C-Type.

De nya nya C-Type, eller XK 120-C som de hette officiellt 1951, kommer att byggas för hand på Jaguars Classic Works anläggning i Coventry.

Det gör det möjligt för historiska motorsportentusiaster att för första gången köpa ett nytt fabriksbyggt exempel av den skivbromsförsedda C-Type direkt från Jaguar (fast skivbromsarna kom först 1952).

C-Type, som ursprungligen tillverkades mellan 1951-53, var känd för sin flytande form skapad av Jaguar Cars designer och aerodynamiker Malcolm Sayer. C-Type vann det ansträngande Le Mans 24-timmars i sin debut 1951 – den första av Jaguars sju segrar i det franska uthållighetsloppet.

Året därpå, 1952, gick det inget vidare, skivbromsarna till trots. Något ljushuvud i Coventry hade konstruerat om kylsystemet med resultat att bilarna överhettade.

Från 1952 var annars C-Type banbrytande med införandet av skivbromsteknik inom motorsporten, med ett system som utvecklats av Jaguar och Dunlop och som tog den första segern för en skivbromsad bil med Stirling Moss vid Reims Grand Prix i Frankrike (bra plats – champagne fanns det gott om för firandet). Det satte dessutom fart på att införa skivbromsar även på vanliga bilar.

C-Type vann Le Mans igen 1953, första gången för en bil med skivbromsar för klassikern, och hade också framgång i händerna på privata ägare, vilket bidrog till att Jaguar slutade tvåa i det första världsmästerskapet för sportbil.

Av de 53 Jaguar C-Type som byggdes på 1950-talet såldes 43 till privata ägare, men privatkunderna fick hålla tillgodo med trumbromsförsedda bilar och dubbla SU-förgasare samt 200 hk, precis som med 1951 års fabriksbyggda tävlingsbilar.

Åtta (8) nya ”fortsättningsbilar” av C-Type kommer att byggas inför ett racinginspirerat jippo för de åtta nya ägarna 2022. Varje exempel återspeglar det Le Mans-vinnande fabriksstallets specifikation för 1953, inklusive 3,4 liters rak 6-cylindrig motor med trippel Weber 40DCO3 förgasare och 220 hk, samt förstås – skivbromsar.

Jaguar Classic-ingenjörer bygger på erfarenheterna från tidigare Jaguar Classic-fortsättningsprogram för lättvikts E-Type, XKSS och D-Type, och har använt Jaguars arkiv och korsrefererade skannade data tagna från en original C-Type och med den senaste datorstödda designtekniken för att skapa den mest autentiska nya C-Typen möjligt.

Kuriosa 1: Av någon outgrundlig anledning har Sveriges Högsta Domstol säkerställt varumärkesskyddet för C-Type. Kan nån förklara? Skriv till nedanstående.

Kuriosa 2: Reportern ansvarig för denna text har ett bestämt minne att affärsmannen och motorsportprofilen Staffan Svenby gjorde i ordning en C-Type för historisk racing. Kan någon mångkunnig bekräfta eller förkasta det? Skriv till torbjorn.lundgren@motormagasinet.se

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078