23948sdkhjf

Volvo Cars storsatsar på el och online

Volvo Cars har presenterat en rad nyheter om sin framtid. Bland annat ska de vara helt elektrifierade 2030 och all deras försäljning ska ske online.

En rad pressmeddelanden har Volvo Cars offentliggjort flera nyheter om sin framtid. De meddelar först och främst att deras målsättning är att vara ett helt elektriskt bilmärke till 2030. De ska fasa ut både traditionella bilar och hybridmodeller tills dess.

Bolagets steg mot en fullständig elektrifiering sker parallellt med ett ökat fokus på onlineförsäljning. Alla helt elektriska modeller kommer endast att kunna köpas online.

– För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så i stället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden, elektriskt och online. Vi är helt fokuserade på att bli en ledare i det snabbt växande segmentet premium-elbilar, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Kunder som köper en elbil online hos företaget får ett så kallat care-paket som innehåller service, garanti, vägassistans, försäkring och hemladdningsalternativ. Själva köpprocessen ska förenklas och kunder ska exempelvis kunna välja förkonfigurerade modeller med snabb leverans.

Utöver det startar man försäljning med ett nytt Care by Volvo-abonnemang som ger kunder möjlighet att pröva en bil i 30 dagar. Det ska även gå att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader.

– Nu börjar vår online-resa på riktigt. Jag är stolt över att Volvo Cars i Sverige nu kan erbjuda våra kunder ett smidigt och transparent sätt att få tillgång till en Volvo, oavsett om kunden befinner sig online eller fysiskt hos en av våra handlare, säger Jessica Span, vd Volvo Car Sverige.

Ytterligare erbjudanden och finansieringslösningar för online-handel i Sverige kommer introduceras över tid.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203