23948sdkhjf

Lada Niva är en rysk Legend

Rysslands svar på suv-världen är den uppenbarligen odödliga Lada Niva. Omodern redan vid sin debut och idag en Legend. Till och med namnmässigt.

Denna ryska slitvarg har officiellt hetat Lada 4x4 i många år, men kallades fortfarande Niva av de flesta som brydde sig. Den billiga och robusta terrängbilen såg ut som Niva även efter att den döptes om, lät som Niva, luktade som Niva. Det är därför logiskt att den ryska tillverkaren Avtovaz, som bygger och säljer det klassiska terrängfordonet nu vrider klockan bakåt. Lada 4x4 heter nu officiellt Niva igen. Eller helt korrekt: Niva Legend.

Visserligen säljs den inte längre i Västeuropa eftersom avgasvärdena skulle kunna utplåna en mindre stad. Då har bilen ändå moderniserats så till den milda grad att förgasaren bytts ut mot bränsleinsprutning. I övrigt är det i stort sett samma bil som rullade ut ur fabriken i Togliattigrad för första gången 1977. Den största innovationen, i bokstavlig mening, är att Lada Niva nu finns i en förlängd 5-dörrars version. Flott ska det vara.

I hemlandet Ryssland blev Lada Niva snabbt en succé med sin närmast perverst robusta framtoning och funktion. Den som liksom jag färdats några hundra mil på ryska vägar inser att den fyrhjulsdrivna lilla besten är ovärderlig.

För hemskt många år sedan deltog jag i ett litet terrängbilstest för saligen insomnade tidningen 4 Wheel Drive. Motståndet bestod av en indisk Mahindra – en oblyg plankning av en klassisk Jeep samt Suzuki Samurai. Suzukin var rena Bentley Bentaygan i sällskapet. Indiern var vidrig i alla avseenden och Lada Niva en traktor förklädd till liten suv. Accelerationen var obefintlig och komforten likaså men jäklar vad den tog sig fram. Visserligen lät den som den höll på att dö men den klättrade som en bergsget.

Motorn är en fyrcylindrig längsplacerad bensinrova på 1 690 cc som utvecklar brutala 62 hk vid 5 000 r/min. För att accelerationstesta den ryska raketen är almanacka lämpligare än tidtagarur men fabriksuppgiften 0-100 km/tim på 19,0 sekunder får anses rimlig. Toppfarten är 137 km/tim men den undviker nog de flesta – i synnerhet på ryska vägar.

Enligt tyska Auto Motor und Sport lär det finnas en konfigurator som till och med omfattar kamouflagelackering. Vi har inte hittat den men det lär kosta 29 000 rubel motsvarande 3 300 kronor – ett tillval jag glatt skulle kryssa i för att få känna sig som Putins hemliga polis.
Enligt Auto Motor und Sport säger sig Avtovaz erbjuda mer än tio modellvarianter av Lada Niva Legend. Det inkluderar även specifikationer för kommersiella fordon. Ett bekvämlighetspaket finns nu tillgängligt för alla versioner, som omfattar ofattbar lyx som centrallås med fjärrkontroll, ett larmsystem och ett ljudsystem med USB- och AUX-anslutningar. Paketet är dock inte installerat på fabriken utan installeras av återförsäljaren före leverans.

Lada Niva Legend kostar från 599 900 rubel i Ryssland vilket ger hisnande 69 000 svenska kronor. Till EU lär den inte komma eftersom avgastesterna skulle ge tjänstemännen hjärtstillestånd och ett Euro NCAP krocktest skulle säkerligen inte direkt bli ett säljargument. En viss efterimport tycks förekomma vilket man kan se på Blocket. Och håll med om att dess ryska kantighet och odisputabla terrängegenskaper skulle göra sig fint i skogstrakter med lindrigt underhållna vägar.

Fotnot: Avtovaz som bygger Lada Niva ligger cirka 100 mil öster om Moskva vid floden Volgas strand. Staden är uppbyggd kring den bilfabrik CCCP köpte på rot av Fiat, flyttade till Volgakroken och döpte till Togliattigrad efter den italienska kommunistledaren Palmiro Togliatti, med fin känsla för namns valörer.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

2.094