23948sdkhjf

Civiliserad prestanda i senaste Alpina

Alpina B8 kombinerar svindlande prestanda med civiliserat uppträdande. Frågan är vad man ska jämföra den med.

BMW har sitt M, Mercedes-Benz har sitt AMG, och det är vad som gäller när man vill ha tysk premiumprestanda. Om man inte väljer någon RS-modell från Audi, förstås.

Men det är just BMW M GmbH och Mercedes-AMG GmbH som brukar framställas som varandras synonomer. Problemet är bara att det inte stämmer, för om Mercedes-AMG har en synonym så är det Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG och ingen annan. BMW M, det har odlats fram ur märkets egen motorsportavdelning, medan både AMG och Alpina startades av entusiastiska entreprenörer som drev tävlingsteam med bilar från Mercedes-Benz respektive BMW.

Så småningom började de också trimma gatbilar och göra namn för sig bland de breda massorna. Först på 1980-talet skulle de båda företagens banor skiljas från sina parallella spår. Mercedes-Benz köpte helt sonika upp AMG, medan BMW började trimma sina egna produkter under M-flagg. Alpina fann sig helt plötsligt utanför rampljuset.

Men inte hängde grundaren Burkard Bovensiepen läpp för det, utan fortsatte att trimma BMW-bilar på sitt eget sätt. I dag har man mejslat ut sin alldeles egna lilla nisch där man inte bara fokuserar på prestanda utan också på förfining. En Alpina har inte träningsoverall. Den har kostym.

Så när Alpina nu lanserar nya B8 är det företagets egen tolkning av BMW:s 8-serie Gran Coupé (man utgår från BMW M850i) och när man tittar på prestandasiffrorna ser de ut ungefär som de gör för prestandamodellen BMW M8. Här finns i grunden samma 4,4-liters V8 och den lämnar 621 hästkrafter – fyra färre än M8.

Men Alpina B8 är ett helt annat sorts väsen. Tekniskt använder man sin egen programmering av motor och växellåda, liksom egna fjädrar och stötdämpare. Utvändigt har man tagit upp större luftintag i fronten och pyntat med egna fälgar. Helhetsintrycket är mer subtilt än hos BMW:s egen värsting. Och så har man förstås fyllt på interiören med sina egna smöriga läderkvaliteter.

Resultatet är en bil som ska vara väl så snabb som M8, men betydligt mer civiliserad. Men så ska ju Alpina B8 kanske inte alls jämföras med BMW, vi kom ju fram till att det var AMG som är Alpinas närmaste släkting. Och i så fall ska nog syskonrivaliteten främst riktas mot Mercedes-AMG GT fyradörrars coupé.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062