23948sdkhjf

Ford F-150 Lightning klarar allt och lite till

Bilen som gett det amerikanska slöseriet med bensin ett ansikte blir eldriven. Med det passande namnet F-150 Lightning kliver Ford in i framtiden på riktigt.

Ford F-150 är världens överlägset mest sålda pickup och världens näst mest sålda bil. Det är bara Toyota Corolla som det finns fler av.

Nya Ford F-150 Lightning ska, enligt Ford, vara den smartaste och mest innovativa ”truck” som de någonsin har byggt.

– Snabbare än en Raptor, standard fyrhjulsdrift och tillräckligt med kraft för att driva ditt hus i tre dagar, säger Fords vd Jim Farley i ett uttalande i samband med presentationen.

Nästa år är det dags, då ska nya F-150 rulla av ett hållbart band i Ford nya fabrik i Dearborn.

F-150 Lightning siktar på 571 hästkrafter, 1 051 Nm i vridmoment, 0–100 km/tim på runt 4,5 sekunder och max 4,5 tons dragvikt med det stora batteripaketet.

Men ingen modern elbil är komplett utan intelligenta funktioner. Redan nu kan F-150 klara handsfree-körning på mer än 16 000 mil av vägar i USA och med funktionen Onboard Scales nyttjar bilen sina sensorer för att räkna ut mängden last. Och eftersom vikt påverkar räckvidd är Onboard Scales också integrerat med Intelligent Range för att ge föraren en verklig räckvidd. Pro Trailer Hitch Assist är ett annat hjälpmedel som tar över styrning, gas och broms för att göra det enklare att koppla släp.

Med tanke på de klimatförändringar som allt oftare gör sig påminda är F-150 Lightning den ultimata framtidsbilen. Den fungerar nämligen som ett gigantiskt batteri och kan leverera upp till 9,6 kW till ett strömlöst hushåll under flera dagar. 2,4 kW via frunken och 7,2 kW via flaket.

Eftersom det inte sitter en törstig V8 under huven är där nu istället ett gigantiskt bagageutrymme på 400 liter, rustat med fyra eluttag och två USB-uttag. Golvet kan dräneras via en ventil om man skulle vilja spola av det. Enligt Ford kan den driva en mobil arbetsplats eller en episk tailgate, som jänkarna kallar sina pickisfester.

Ingen som kört en fossil F-150 ska heller kunna klaga på köregenskaperna – den elektriska fyrhjulsdriften är testad för att klara samma hårda prövningar som en fossildito.

Batteristorlekarna är ännu okända men räckvidden för det stora paketet ligger på 48 mil och 37 mil för det lilla, enligt den amerikanska EPA-körcykel som är hårdare än WLTP. Snabbladdning via en 150 kW-stolpe tar 41 minuter från 15 procents kapacitet upp till 80 procent. Instegsversionen kostar strax under 40 000 dollar (cirka 330 000 kronor) före lokala skatter och miljöbilssubventioner. Toppversionen går loss på runt 90 000 dollar (cirka 750 000 kronor). Våren 2022 är det premiär. Jag längtar!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125