Låg risk för brand i e-fordon, enligt MSB
Vid en genomgång av bränder för 2020 konstateras att det är förhållandevis få bränder i bilar som drivs helt eller delvis med litiumjonbatterier.
I en sammanställning över bränder i e-fordon som räddningstjänsten rapporterat till MSB har det åren 2018–2020 inträffat 171 bränder i fordon med litiumjonbatterier eller i laddningsanläggningar för batteridrivna transportfordon, varav personbilar stod för 34 bränder. Under samma period har antalet elektrifierade bilar fördubblats och är nu över 300 000.
– Det vi kan se från denna sammanställning är att det inte sker fler bränder i el- eller hybridbilar än bilar som drivs av fossila drivmedel, säger Ulf Bergholm, olycksutredare på MSB i ett pressmeddelande.
Det finns framförallt två risker som förknippas med litiumjonbatterier:
-
termisk rusning som kan starta en brand i batteriet
-
utsläpp av farliga gaser vid brand
– Det är viktigt att laddningen sker på ett säkert sätt och enligt rekommendationer från tillverkare samt enligt de regelverk som Elsäkerhetsverket har, säger Ulf Bergholm.