23948sdkhjf

Nya Folkabussen är här

Få idag existerande bilmodeller har en kultstatus kring sig. En av dessa är en Multivan, sprungen ur den klassiska Folkabussen.

Generation 7 av den klassiska folkabussen bygger för första gången på koncernens MQB-plattform och det innebär bland annat att den nu kommer att erbjudas som laddhybrid.
En av de viktigaste nyheterna på nya Multivan stavas ”eHybrid”. Som laddhybrid kan en del av vardagskörningen ske helt på el och utan lokala utsläpp tack vare litiumjon batteriet med en energikapacitet på 13 kWh. Elmotorn på 116 hk ger tillsammans med den bensinmotorn en systemeffekt på totalt 218 hk och ett maximalt vridmoment på 350 Nm.

Den traditionella växelväljarspaken är också borta, nu sköts växlingarna med en vippbrytare på instrumentpanelen och en ”drive-by-wire” koppling.

Assistanssystemen i nya Multivan är betydligt fler än tidigare. Som standard i alla versioner så finns kamera och radar som övervakar omgivningen och kan bromsa för framförvarande fordon, cyklister eller människor och som hjälper till att hålla bilen i dess körbana. Ett annat exempel på standardutrustning är Car2X, där bilen kan varna (eller bli varnad av) andra bilar i näromgivningen som också har Car2X om olika faror. IQ.DRIVE Travel Assist är ett nytt system som går att få i nya Multivan där den adaptiva farthållaren och filhållningssystemet opererar tillsammans för en halvautonom körupplevelse från 0 upp till 210 km/h. Bilen sköter då själv gas, broms och styrning inom vissa begränsningar och under förutsättning att föraren håller en hand på ratten och uppsyn över omgivningen.

Inte en plåtbit gemensam med föregångaren. Med en större och mer vinklad framruta uppnås en luftmotståndskoefficient på 0,3, vilket minskar energiförbrukning. Det går också att utrusta sin Multivan med fälgar upp till 19 tum.

Multivan får nya proportioner genom att vara både längre och bredare än sin föregångare, men med en något lägre tjänstevikt. Innerutrymmena är i stort sätt identiska med föregångaren och med det nya panoramaglastaket så blir faktiskt innerhöjden något bättre. Detta trots att bilen nu är 47 mm lägre (1903 mm). Övriga mått: Bredd 1941 mm, exklusive backspeglarna (+37 mm). Längd 4973 mm (+ 69 mm). Axelavstånd 3124 mm (+124 mm). Multivan kommer också i ett långt utförande där axelavståndet är exakt det samma som i den kortare varianten. Långa Multivan är 5173 mm lång, vilket gör den 131 mm mer kompakt än sin föregångare.

Nya tillvalet IQ-Light innehåller en dynamisk helljusassist som innebär att helljuset bara släcks för den mötande eller framförvarande bilen och hålls tänt i områden där den inte riskerar att blända andra trafikanter. Dessutom ger IQ-Light dynamiskt kurvljus som förbättrar sikten vid kurvtagning och i korsningar.

En viktig nyhet är att alla säten är enkelsäten och soffan i tredje raden inte erbjuds längre. Eftersom golvskenorna har en elanslutning går det nu också att få värme i alla stolar och bältespåminnare på alla sittplatser i bilen.

Maximal dragvikt är upp till 2000 kg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062