23948sdkhjf

Nya Mercedes Citan – el, bensin och diesel

Den minsta transportbilsklassen får ett lyft när nya Mercedes Citan kliver in och höjer nivån. Allt från självkörande funktioner till uppkopplad infotainment med röststyrning.

Mercedes storstatsar på den kompakta transportbilsklassen med nya Citan, trots att det är den sista transportbil som de lanserar med förbränningsmotor. Alla kommande modeller har enbart eldrift!

Sex airbags, trötthetsvarnare, sidvindsassistent och nöduppringning är standard. Dessutom kan bilen fås med senaste versionen av den adaptiva farthållaren Distronic som själv känner av rådande hastighetsbegränsningar, samt har självkörande funktioner.

Det röststyrda infotainmentsystemet MBUX är standard och lär sig vad du brukar vilja göra och kan integreras med din telefon med antingen Apple Car Play eller Android Auto.

Bilen är uppkopplad med Mercedes me Connect så att både förare och fordonsansvarig kan ha uppsikt över den på distans. Det går att både låsa upp och låsa bilen med telefonen – praktiskt när någon annan behöver få tag på något som är i bilen.

Citan kommer som skåpbil eller glasad Tourer och i två olika längder. Alla versioner kommer att säljas med både förbrännings- och elmotorer!

Inledningsvis kommer tre olika dieslar (75, 95 eller 116 hk) och två bensinmotorer (102 eller 131 hk). 95, 116 och 131 hästars motorerna går att få med 7-växlad automat.

Eldrivna eCitan får en motor på 102 hk/245 Nm och en räckvidd enligt WLTP på ca 28,5 mil. Bilen kan laddas i laddbox (AC) med 11 eller 22 kW. I snabbladdare med DC kan den laddas med upp till 75 kW vilket gör att den kan laddas 10 – 80 procent på bara cirka 40 minuter. Lastförmågan blir densamma som för Citan med förbränningsmotor – både vad gäller volym och vikt. Dessutom kommer eCitan att kunna förses med drag.

Säljstart för nya Citan med förbränningsmotor blir det i september 2021 och för eldrivna eCitan under andra halvåret 2022.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.066