23948sdkhjf

Kommuner får bidrag för att ta hand om fordonsvrak

Från och med den 1 september får kommuner ersättning av Naturvårdsverket för att flytta på kasserade bilar och andra fordon. Sveriges bilåtervinnares riksförbund (SBR) tycker att bidraget är ett steg i rätt riktning men efterfrågar även en ersättning för privatpersoner.

Motormagasinet skrev under våren 2020 om problematiken med övergivna bilar, vilket kan bli en dyr kostnad för en kommun. Samtidigt anses fordonsvrak utgöra en risk för miljön. Naturvårdsverket har tagit fram ett nytt bidrag som kommuner kan söka för att få ersättning för de kostnader som uppstår när ett bilvrak måste förflyttas till en bildemontering. Bidraget är på 5 000 kronor per fordonsvrak och kan enbart sökas av kommuner för fordon som skrotats efter den 1 september.

Det är ett bra steg i rätt riktning. Det skulle även vara bra om det fanns en ersättning för privatpersoner som vill bli av med sin uttjänta bil som inte längre är körbar. I dagsläget krävs de att man betalar för bärgningskostander, säger Andreas Frössberg på SBR och fortsätter.

I nuläget finns det bildemonterare som åker ut och hämtar bilarna hos privatpersoner, just för att värdet på materialvärdet är högt idag. Men det är ingen långsiktig lösning på problemet.

Och det är inte helt ovanligt att bilar som inte är körbara kan bli stående länge på någons gårdsplan, så att uppmuntra eller hjälpa privatpersoner att förflytta sina uttjänta bilar till bildemonteringen har länge varit ett hett ämne.

– Det är både ett miljöproblem när bilar blir stående, samt att det skulle skapa mer jobb för seriösa demonterare om fler bilar återvinns, sa Michael Abraham på SBR, till Motormagasinet våren 2020.

Statistik som presenterades då visade att andelen bilar som demonterats per år, i förhållande till hur många bilar som samma år hade nyregistrerats hade gått från mellan 80 och 90 procent under tidigt 2000-tal, till att då ligga på runt 50 procent. Andelen bilar som ställdes av i relation till hur många bilar som rullade på vägarna hade gått från cirka 20 procent till nästan 29 procent under samma period.

– Fram till 2007 fanns en bilskrotningspremie, men den togs bort när man införde producentansvaret samma år. Efter 2007 har andelen bilar som ställts av ökat. Det vill säga att färre bilar tas till återvinning, berättade Michael Abraham.

För drygt ett år sedan lyfte SBR, tillsammans med Bil Sweden, Bil Retur och Stena Recycling frågan rörande kostnaden av övergivna bilar i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth, finansminister Magdalena Andersson och miljö- och klimatminister Isabella Lövin. Att kommuner nu ska kunna söka bidrag från Naturvårdsverket kom som svar på bland annat detta brev.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156