23948sdkhjf

LEDARE #33: När får Sverige nischade verkstäder och CO2-infångning?

LEDARE nr 33: Efter två års äventyr som journalist i skogsbranschen och transport- och logistiksektorn kan jag konstatera att en hel del hänt i fordonsverkstadsvärlden.

Ett exempel är den nya branschstandarden för jobb med elfordon som SFVF tillsammans med MRF och Bil Sweden tagit fram, och där SFVF:a avgående vd Bo Ericsson betonar att arbetet fortsätter.

Ett annat exempel är elektrifieringen, med även allt fler transportföretag som investerar i eldrivna tunga lastbilar.

Jag skulle ändå vilja påstå att mycket fortfarande är sig likt i branschen:

Ett exempel är att våra dominerande verkstadskedjor fortsätter att växa men fortfarande inte visar några tecken på att nischa sina olika kedjor. Vad spelar det egentligen för roll vilken av verkstadskedjorna som kunden väljer för sitt planerade verkstadsbesök och vilka argument (utöver priset) är det som ska få kunden att byta mellan någon av verkstadskedjorna i Sverige över huvud taget?

Ett annat exempel är samhällets och branschens hantering av elbilarna: Dels så saknas det - den purfärska branschstandarden till trots - fortfarande en infrastruktur och ett erbjudande till kunderna (bilägarna) för att reparera eller renovera elbilsbatterier. Bilbranschen är väl medveten om att elbilsbatterierna med ökande ålder och användning tappar i kapacitet. Branschen borde också vara medveten om att även elbilsbatterier får problem och kan behöva renoveras. Att byta ett elbilsbatteri, eller ett högspänningsbatteri till en hybridbil, är idag inget alternativ för kunden eftersom det i regel blir alldeles för dyrt.

Ändå fortsätter handlare och verkstäder att erbjuda alternativet att byta batteriet på sin elbil.

Ett tredje och sista exempel på att mycket är sig likt i branschen – eller snarare i samhället – är att den så kallade ”omställningen” av våra transportsystem och samhället i stort fortfarande är helt inriktad på att vi ska minska våra utsläpp av koldioxidutsläpp för att hejda klimatuppvärmningen.

Jag tror de allra flesta här i Sverige är med på den ambitionen. Problemet är att alla med god insikt i klimatforskning och utvecklingen runt om i världen borde vara väl medvetna om att vi inte kommer ha skuggan av en chans att minska våra koldioxidutsläpp så mycket som krävs för att hejda klimatuppvärmningen.

Med denna insikt borde vi såväl i Sverige som i många andra av världens rikaste och mest utvecklade länder satsa oerhört mycket mer än idag på att bygga infrastruktur för att fånga in koldioxiden. Tekniken för koldioxidinfångning finns redan, men den behöver skalas upp mer och bli betydligt billigare och helst även mindre energikrävande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078