23948sdkhjf

En rallyikon, nu som elbil

Lancia Delta Integrale vann världmästerskapet i rally sex gånger i rad mellan 1987 och 1992 och anses allmänt vara världens bästa rallybil genom tiderna. Nu finns den som elbil.

Fast det är inte rallyversionen som har blivit konverterad. För det är vad det handlar om. Ett franskt företag som heter GCK (Green Corp Konnection) har tagit på sig att befinna sig i framkant av omställningen till grön energi och vill därmed förse världen med elektriska fordon. Enligt egen uppgift kan de konvertera vilket fordon som helst till vätgas- eller eldrivet.

GCK uppger att det finns 263 nya features på Delta Evo-e men grunden är alltid en komplett restaurering av en donatorbil (i skrivande stund finns det tre stycken på Blocket som varierar i pris mellan 340 000 kronor till 1,2 miljoner). Därefter adderas förstärkningar i chassit, alla mekaniska bitar restaureras och all metall rostskyddas. Motorhuven är ny, skärmar, stötfångare och en hel del kolfiber som frontsplitter, diffusor och takspoiler. Bromsar, stötdämpare, instrument, kablage och subframe renoveras och karossen demonteras och förstärks. Diffen förstärks också för att kunna hantera bilens nya prestanda.

Drivlinan är elektrisk och ger 200 hk och 350 Nm. Batteriet är på 30 kWh och ska ge en räckvidd på 200 km. Även om den lär minska i en rasande takt om du kör som originalet var tänkt att användas. Faktum är att den femväxlade lådan behålls så du kan fortfarande njuta av att peta i växel efter växel ut ur varje kurva.

Prestandan är i par med busbilar från 90-talet och 0-100 km/tim går på 6,6 sekunder. Helt okej med tanke på att den faktiskt väger runt 1 440 kilo vilket är något mer än originalet.

Totalt 47 ska byggas där 36 versioner är Delta Evo-e och elva blir Rallye-versioner. Den senare får dekaler som påminner om WRC-bilen från 80- och 90-talet, en kolfiberkaross och aluminiumchassi för att bli extra rejsig.

Interiören går i Alcantara och du sitter bekvämt i skalstolar och själva växellänkaget är av short shift-karaktär för bättre känsla. Självklart har bilen uppgraderats med modern infotainment som är både Apple- och Android-kompatibelt och därmed finns det även en skärm för en backkamera.

Den gamla rallyvärldsmästaren Didier Auriol är varumärkesambassadör och är den som lämnar över nycklarna. Han har en del erfarenhet av att ratta en Delta Integrale då han vann Monte Carlo-rallyt två gånger i en sådan (dock vann han sin VM-titel i en Toyota Celica). Har du tur kanske du får lite tips på spårval.

Vad kalaset kostar finns det inga officiella siffror på. Men räkna med att det blir dyrt. Måste du fråga har du inte råd …

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125