23948sdkhjf

”Jag tror vi kommer fortsätta att växa”

Bo Ericsson, du lämnade nyligen uppdraget som vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening som du var med och startade för åtta år sedan. Vad ska du göra framöver?

Jag ska ta det lite lugnare, men jag fortsätter att arbeta för SFVF som styrelseordförande och med uppdrag som min efterträdare som vd, Claes, vill ha hjälp med.

Vilka motiv var det som låg bakom initiativet att starta SFVF?

Det var flera olika orsaker. I Svenska Bilsportförbundets styrelse efterlyste man en aktör som hårdare kunde driva viktiga frågor för de märkesoberoende verkstädernas räkning och företräda deras sak både gentemot svenska politiker och i Bryssel. Vi talar frågor som gruppundantaget, SERMI som är på väg att rullas ut och telematikplattformar. Samtidigt tyckte man att verkstäderna behövde höja sin kompetens och få bättre koll på de lagar och förordningar som reglerar deras verksamhet.

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att dra igång en ny organisation och så fick jag en påse pengar för att starta upp föreningen. Och det var väldigt viktigt att föreningen skulle vara öppen för alla såväl märkesoberoende som märkesbundna verkstäder.

Hur tycker du SFVF bemöttes av branschen i början?

– Visst var det ett väl ett visst motstånd i början, och det är väl inte så konstigt. Det fanns de som trodde SFVF var en dagslända, men vid det här laget har vi visat att vi är en spelare att räkna med i branschen. Och jag tror vi kommer fortsätta att växa, för fler och fler upptäcker att vi faktiskt gör en hel del för verkstäderna och att det är bättra att vara med i en förening istället för att stå utanför.

SFVF har under åren växt med nya medlemskategorier som exempelvis däck- och skadeverkstäder ser du fler målgrupper därute som ni inte nått ut till än?

Det skulle möjligen vara traktorer då. Skämt å sido så ser jag inte någon målgrupp som vi saknar idag. Sedan finns det fortfarande många företag som inte är organiserade, inte är medlem i en branschorganisation. Och de kommer få problem så småningom. EU:s nya behörighetsackreditering för verkstäder ned på mekanikernivå, SERMI, ställer en rad krav på verkstaden, bland annat att den ska vara medlem i en branschförening.

SFVF har tillsammans med MRF och Bil Sweden tagit fram en branschstandard för att jobba med elfordon. Ni jobbar vidare på det spåret så vad är nästa steg?

– Det finns fortfarande många risker som den nya branschstandarden inte tar höjd för. Ett exempel på det är att det saknas ett standardiserat säkerhetsavstånd för en krockad elbil som ställs upp på en verkstad. Vi behöver ha en standard för hur långt avstånd det ska vara från en krockskadad elbil till omgivande fordon och brännbara föremål. En annan fråga är att ta fram en standard för hur ett skadat elbilsbatteri transporteras säkert. Och det är dessa och många andra frågor vi tittar på nu.

Branschens nya kvalitetsstandard Godkänd Bilverkstad är sjösatt och hittills har drygt 800 av landets verkstäder anslutit sig. Tycker du det utvecklats som ni hade hoppats så här långt?

Det har gått lite trögare än vi hade förväntat oss. Det hänget nog delvis ihop med att en del av de auktoriserade verkstäderna haft krav från sina generalagenter i många år. Och då tycker de verkstäderna att Godkänd Bilverkstad blir kaka på kaka. Men vi tittar på detta för att se om det finns behov av att ändra Godkänd Bilverkstad.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094