23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Vi som bransch har misslyckats med vår kommunikation”

Från att förr ha kunnat bli ”mekaniker” genom att vara lärling på en verkstad har utbildningskravet ökat rejält – en utveckling som inte är allmänt känd. Samtidigt erbjuds många fler yrkesmöjligheter för den som vill in i verkstadsbranschen, vilket kan locka en större variation av människor.

Som bekant lever den gamla nidbilden ”Macken” kvar för många som befinner sig utanför fordonsbranschen när de föreställer sig hur en arbetsdag för en fordonstekniker borde se ut. En bild som tyvärr skrämmer bort flera som kanske egentligen kunnat trivas riktigt bra på en verkstad.

Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund (MRF) nämner ett exempel från 2017 där vår dåvarande socialdemokratiske Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson uttalade sig i Aktuellt om hur det skulle skapas enklare jobb för att möta den växande arbetslösheten bland nyanlända, och att dessa bland annat skulle kunna finnas på verkstäder. MRF valde då att bjuda in Johansson till en verkstad för att hon skulle få möjlighet att uppdatera sin bild av vad en fordonstekniker gör och hur mycket kompetens som faktiskt krävs. En inbjudan som ministern tackade ja till.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|