23948sdkhjf

Volkswagen skippar rattstången

Volkswagen är mitt uppe i ett teknikskifte för att utveckla så kallad ”högautomatiserad körning”. Det innebär bland annat att den klassiska rattstången med en mekanisk koppling mellan ratt och hjul snart är ett minne blott. Istället är det en form av styrning som flygplansvärlden länge har använt: steer-by-wire.

Enligt Volkswagen kommer mjukvaran i framtiden att spela en ännu större roll för att definiera bilens karaktär.
– Mjukvaran blir i framtiden även viktigare för styrningen. Det ger oss många fler möjligheter att påverka styrningskarakteristiken, som kan implementeras på modellspecifik basis för alla plattformar längre fram, säger Karsten Schebsdat chef för fordonsdynamik och chassikontrollsystem på Volkswagen.

Volkswagen har redan experimenterat med att utveckla egen mjukvara, bland annat till elbilarna ID.3 och ID.4 (med vissa problem) och nu vill de driva utvecklingen vidare ”mot att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör”. Mjukvaran är också central i utvecklingen av chassi och styrsystem för framtidens högautomatiserade körning.

– Karossens nignings- och krängningsrörelser minimeras avsevärt och kördynamiken optimeras eftersom bilen reagerar snabbare på rattrörelserna och är mer exakt att köra, säger Schebsdat och fortsätter:
– Den här utvecklingen är också mycket viktig när det gäller högautomatiserad körning. Det är så vi ser till att passagerarna är så bekväma som möjligt i alla situationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11