23948sdkhjf

KOMMENTAR: Därför tvingade Volvo Car Bilia att sälja flera av sina anläggningar

Man har det nog redan klart för sig i bilbranschen, men parterna har hittills inte kommenterat den egentliga orsaken bakom uppgörelsen som innebär att Bilia sålt nio av sina anläggningar.

Företagsledningar som tiger eller lämnar icke-svar på frågor från journalister är inget ovanligt. Så har också varit fallet när det gäller det händelseförlopp som inleddes med att Volvo Car i november 2020 efter 90 år sade upp Bilias återförsäljar- och serviceavtal. Något besked om eventuellt nytt framtida samarbete fick inte Bilia av Volvo Car.

Nästan ett år senare meddelade Volvo Car plötsligt att biltillverkaren tecknat ett nytt avtal med Bilia, vilket innebar att bilhandelskoncernen även framöver får fortsätta att sälja nya Volvo-bilar och ta hand om serviceavtalen. I samma veva meddelade att avtalet också innehöll en överenskommelse om att Bilia skulle sälja ett antal av sina anläggningar. Mer information än så gavs inte.

Tur då, att det ibland inte är svårare att få svar än att fråga medarbetarna på golvet. Så i samband med ett inköp av en reservdel till undertecknads Volvo V50 hos Bilia i Uppsala så bad jag helt enkelt serviceteknikern som tog betalt i kassan att förklara varför deras anläggning nyligen sålts till Bilbolaget Sundsvall.

Vi säljer för mycket Volvo-bilar, vi har för stark position helt enkelt. Bilia får fortsätta att jobba i storstäderna – Stockholm, Göteborg och Malmö – men vi fick sälja anläggningar i Skaraborg och Bergslagen och så här i Uppsala”, sade serviceteknikern.

Klara besked. Och besked som för Bilia-anläggningen i Uppsala innebär att man med den nye ägaren Bilbolaget i Sundsvall fortsätter som tidigare och tar över de serviceavtal som Bilia haft med kunderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063