23948sdkhjf

Källa: Så kommer Hedin Bil ta över Ford-försäljningen

”Om jag vore oberoende Ford-återförsäljare skulle jag illa kvickt se mig om efter andra varumärken att jobba med eller en annan affärsmodell”. Det säger en person med många års erfarenhet från bilbranschen som Motormagasinet pratat med.

– Det är nya vindar som blåser i bilhandeln nu, säger en person med lång erfarenhet från bilbranschen som vi pratar med, och som vill vara anonym och som vi här kallar ”Peter”.

– Antingen kommer det vara återförsäljare som blir generalagenter – som exempelvis Hedin Bil med Ford – eller så kommer det bli generalagenter som blir återförsäljare, som Mercedes som tar hand om hela kedjan själv. I båda dessa fall så kapar man åt sig hela landsmarginalen. Det blir alltmera privatleasing och då blir återförsäljaren i praktiken bara en distributör, förklarar Peter.

Varför har då Hedin Bil satsat på att bli både Ford-importör och Ford-återförsäljare?

– Jo, därför att då kan de lägga beslag på hela den så kallade landsmarginalen. Och landsmarginalen – ”country margin” – har alla bilmärken. Lite grovhugget kan man säga att landsmarginalen ligger på 30 procent av vad bilen kostar för slutkund - bilköparen. De 30 procenten delas mellan generalagent och återförsäljare. Generalagenten tar 15 procent, för att ha råd med all marknadsföring, broschyrer, event och annat. Och återförsäljaren får på papperet 15 procent av landsmarginalen. Men generalagenten är så smart att denne säger till återförsäljaren att du får bara tio procent, men du får de resterande fem procenten om du når upp till våra krav på säljvolymer och om du exponerar vårt bilmärke i rätt miljö, om du går våra utbildningar, att du tar ut lite extra demobilar och så vidare.

Det vi kommer se framöver är hur oberoende Ford-återförsäljare kommer svältas ut, menar Peter, och förklarar:

– En oberoende Ford-handlare i till exempel Stockholmsområdet, där Hedin Bil också har anläggningar, kommer nu att behöva konkurrera med en spelare som är mycket större än de själva och har dubbelt så hög marginal på Ford-försäljningen som de själva. Lägg till detta att de oberoende Ford-handlarna kommer få svårt att få tag i vissa bilar. För Sveriges nya Ford-importör – Hedin Bil – har ett stort eget återförsäljarnät som ska mättas. Så vilka handlare tror du kommer få nya Ford-bilar, information och säljmaterial först? De oberoende Ford-handlarna kommer hädanefter vara tvåa på bollen hela tiden. Så om jag idag skulle vara en oberoende Fordåterförsäljare så skulle jag absolut satsa på ett annat varumärke, eller en annan affärsmodell.

Peter tror också att Hedin Bil är en trolig spekulant på att ta över importen av Renault, som nu är till salu:

– Men jag tror samtidigt att andra stora spelare i bilbranschen som Bilia och Brandt Personvagnar ser med samma intresse på Renault. Om jag vore Bilias vd hade jag försökt lägga vantarna på Renault. Många konsumenter är dessutom vana vid att Renault och Volvo säljs i samma hallar. Jag är helt övertygad om att denna fråga ligger som en action plan på Bilias koncernchefs bord. Sedan har du Holmgrens Bil, som är en annan större spelare. De blev osams med KW Bruun och har förlorat Peugeot och har bara sex bilmärken idag och behöver fler märken. Det Holmgren traditionellt förknippats med är Opel, som var ett stort märke tidigare men som man inte heller har kvar.

LÄS ÄVEN: Här är Hedin Bils alla förvärv 2021

                    Så vill Hedin Bil växa i Norge

                    Så blev slutspurten 2021 för Ford

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095