23948sdkhjf

Volvos Mobilitetstjänst ersätter 12 000 privatägda bilar i Sverige

Stora attitydförändringar kring bilägande, när bildelningstjänsten M undersöker sina kunders synsätt på mobilitet.

I en rapport som är framtagen av Volvo Car Mobility och Capgemini Invent studeras de hållbarhetseffekter som företagets smarta bildelningstjänst, M, fått i Sverige under 2021. Rapporten visar bland annat att en delad bil med M ersätter upp till nio privatägda bilar. Det ger ungefär 12 000 bilar, eller motsvarande fyra procent av nybilsförsäljningen i Sverige.

Enligt rapporten påverkar M sina kunder när det gäller beslut och preferenser rörande bilägande. Undersökningen visade bland annat att 25 procent hade sålt sin bil efter att de provat M och strax över 50 procent beslutade att inte köpa en ny bil.

Årets rapport visar att vi ändrar kundernas preferenser för bilägande på alla marknader. Genom att stegvis förbättra våra algoritmer och finjustera vår flotta får vi fler människor att använda färre bilar, vilket frigör värdefull tid, utrymme och pengar – i både våra städer och våra kunders liv, säger Steinar Danielsen, hållbarhetschef på Volvo Car Mobility.

I undersökningen deltog 10 923 aktiva privatkunder runtom i Sverige. Aktiva kunder definieras som kunder som har använt sig av Volvo Car Mobility minst sex gånger under det senaste året. Respondenterna fick frågor om bilägande och körbeteende före och efter de anslöt till tjänsten M.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079