23948sdkhjf

Fordonsdata – får fordonstillverkarna bestämmanderätten?

I oktober presenterade Afcar (Alliance for the Freedom of Car Repair in Europe) ett förslag om ett sektorsspecifikt regelverk för fordonsdata till EU-kommissionen. Sedan dess har det varit tyst. Nu befarar man att kommissionen istället ska gå på fordonstillverkarnas linje.

Afcar verkar för fortsatt konkurrens och valfrihet inom bileftermarknaden, det vill säga verkstädernas och leverantörsledens rätt att konkurrera, och bilägarens rätt att fritt välja bilverkstad. Alliansen upplever en betydande risk att fordonstillverkarna får bestämmanderätten över bilens digitala innehåll – vilket de ser som oroande.

Bland annat är det att EU-kommissionen inte har tagit upp Afcar:s egna Data Act som alliansen ser som ett dåligt tecken. Afcar meddelar även att de har kännedom om att representanter från den europeiska fordonsindustrin fått till ett möte med fransmannen Thierry Breton – EU:s industrikommissionär.

Därför har Afcar nu gått till motattack genom att uppvakta tio EU-kommissionärer för att framföra sina argument – de vill ha en lagstadgad tillgång till fordonsdata enligt det förslag som lades fram i oktober.

Bland dem som uppvaktats av Afcar finns bland andra Margrethe Vestager, dansk kommissionär med ansvar för att rusta EU för den digitala tidsåldern. Vestager hade tidigare konkurrensfrågor på sitt bord och är känd för sina insatser mot digitala jättar som Facebook, Google med flera.

I sitt brev till kommissionärerna skriver Afcar att de uppmanar till ”ett snabbt antagande av ett kommissionsförslag till sektorsspecifik lagstiftning om ’tillgång till fordonsdata och -resurser’ för att säkerställa att lagstiftningen kan antas via det ordinarie lagstiftningsförfarandet före utgången av denna mandatperiod, i april 2024”.

Afcar beskriver sig själva som en motvikt till det fordonsindustriella komplexets försök till dominans även inom området fordonsindustriella frågor – med speciell inriktning på fordonsunderhåll och reservdelar. Afcar är en konstellation på EU-nivå med en sammansättning av olika intressenter. Tittar man exempelvis på den svenska avdelningen – Svenska Afcar – så ingår Sveriges Bildelsgrossisters Förening, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Fordonsverkstadsutrustarna och konsumentorganisationen M Sverige (tidigare Motormännen) som medlemmar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062