23948sdkhjf

LEDARE#12: Varför låter vi fordonstillverkarna motverka återvinning

Svenska skadeverkstäder är världsledande på reparation och återvinning av bildelar. De hade kunnat vara ännu lite bättre ifall politik och lagstiftning hindrat fordonstillverkarna från att bromsa utvecklingen.

I nummer 12 av Motormagasinets pappersutgåva berättar vår reporter Jens Trulsson om det nya hållbarhetsbetyg som Länsförsäkringar – Sveriges största motorförsäkringsbolag – introducerat. Syftet är att få skadeverkstäderna att reparera mer istället för att byta.

I reportaget nämns också att Sverige är ledande när det gäller reparationer av plast och vi har tidigare också intervjuat försäkringsbolagsföreträdare i både Norge och Danmark som lyfter fram de svenska skadeverkstäderna som världsbäst på att reparera och återvinna istället för att byta delar och kassera bilar.

Skadeverkstadsbranschen i Sverige är ett föredöme för hela fordonsbranschen, som både vi i och utanför branschen förhoppningsvis inspireras av och tar efter.

Länsförsäkringars initiativ tror jag både är ett resultat av svensk politisk beslutsamhet – och politisk slapphet och inkompetens:

Politisk beslutsamhet: Det är enligt min mening i första hand politikers beslutsamhet som gjort att Sverige idag är ett av världens bästa länder när det gäller allmänhetens miljömedvetenhet och att vi har en i många stycken skarp miljölagstiftning. Det var framför allt vårt liberala politiska klimat och vår historia med starka och levande folkrörelser som skapade grogrunden för miljörörelsen och miljöpartiet.

Det finns således en stor acceptans bland oss svenskar och i näringslivet för miljöhänsyn och hållbarhetsarbete.

Politisk slapphet och inkompetens: I både förra numret och på sidan xx i detta nummer låter vi en väl insatt person berätta om hur fordonstillverkarna på olika sätt motverkar återvinning och reparation av reservdelar och komponenter. Att denna utveckling har kunnat få både fortgå och accelerera under flera årtionden är ett underbetyg åt våra politiker och den svenska miljöpolitiken.

Förklaringen till att det ser ut som det gör tror jag bara delvis kan skyllas på EU:s eftergivenhet gentemot biltillverkarna. En annan viktig förklaring tror jag är att svenska politiker och hela den svenska miljödebatten är helt fokuserad på att minska koldioxidutsläppen, dels via avgasröret och dels genom att byta ut våra fossila fordon mot nytillverkade elfordon.

Ett av föregångsländerna när det gäller ökad återvinning och reparation är Frankrike. Där har man genom lagstiftning skärpt kraven på bland andra företag som reparerar datorer och telefoner om att öka andelen återvunna delar.

Sverige borde följa Frankrikes exempel, och ta det ett steg längre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063