23948sdkhjf

Unik COTEC-beläggning för avsevärt förbättrad trafiksäkerhet

  • COTEC, en innovativ silikatbeläggning, som säkerställer effektiv bromsning, redan från de allra första metrarna efter ett bromsbeläggbyte.
  • Stoppsträckorna kan till och med minskas med sju meter, jämfört med liknande belägg utan sådan beläggning, för nyligen utbytta TRW-belägg, som är försedda med COTEC-beläggning,
  • COTEC-beläggningen minskar inkörningstiden, så att friktionsmaterialet ska kunna nå en optimal friktions-koefficient.
  • TRW tar tillvara på den naturliga miljön och använder aldrig skadliga material, såsom bly, kvicksilver, kadmium, antimon, mässing eller molybden i tillverkningsprocessen. Samtliga TRW-bromsbelägg tillverkas i de ISO 14001-certifierade fabrikerna.

COTEC är en beläggning, applicerad i det sista steget i tillverkningsprocessen på bromsbeläggets friktionsyta, för att öka friktionseffektiviteten under inkörningsfasen. Den unika COTEC-beläggningen appliceras på alla nya TRW-bromsbelägg som standard, vilket gör det möjligt att minska stoppsträckorna upp till sju meter på nya belägg, enligt de oberoende tester, som utförts av den nederländska fordonsmyndigheten RDW. COTEC-beläggningen slits ut efter flera dussintals inbromsningar, men under tiden slipas friktionsmaterialet in och säkerställer den högsta bromseffektiviteten, utan ytterligare behov av COTEC-beläggning.

Samtliga original-TRW-bromsbelägg, som medföljer COTEC, levereras i en låda med anvisningar. För närvarande finns det nästan inga TRW-bromsbelägg utan COTEC-beläggning.

TRW-bromsbeläggs konstruktion noggrant utformad i varje lager

Bromsklossen
Metallplattan är ett lagerelement i hela bromsbelägget. Den fördelar kolvens tryckkrafter jämnt över friktionsmaterialet. Den håller belägget i lämpligt läge och överför omkretskrafterna under inbromsning. Bromsklossen är skyddad mot korrosion och dess dimension gör att belägget kan röra sig fritt i bromsoket. Andra element är fästa till detta.

Ljuddämpande mellanlägg

Ljuddämpande mellanlägg, är de delar som är fästa till delen av den overksamma sidan av plattan (på den motsatta sidan av friktionsytan), i icke-standardiserade, men icke-slumpmässiga former. Mellanläggen minskar vibrationerna och begränsar därmed skränandet och ljudnivån. Det finns tre olika typer av ljuddämpande mellanlägg: Bitumen, gummi och metall. TRW tillämpar alltid mellanlägg, som motsvarar de som tillämpas under den första monteringen. 

Bindemedel
Fäster friktionsmaterialet på bromsklossen. Tål högre temperaturer än friktionsytan. Under spänningstesterna av bromsbeläggen, kan friktionsytan spricka och gå sönder, men limskiktet kan inte lossna. Belägg med friktionsyta, som slits bort från plattan, får inte godkännas för försäljning. 

Friktionsmaterial
Friktionsmaterialet består av många olika beståndsdelar och måste uppfylla de europeiska typgodkännandekraven. Beroende på version, kan det ha låga dammegenskaper eller så kan det passa elbilarnas krav. 

COTEC
Ännu ett element, som gör att TRW-bromsbeläggen sticker ut. Tack vare denna unika silikatbeläggning, är inbromsningen under inkörningsperioden lika effektiv som med bromsbelägg, som redan är inkörda. 

TRW-bromsbeläggen genomgår en ytterligare uppvärmningsprocess i produktionsfasen (scorching). Under bränningsprocessen elimineras de gaser, som samlats i friktionsmaterialet under tillverkningen, från bromsbeläggen, vilket förhindrar att de släpps ut vid inbromsning. Denna process kommer därför att öka bromsbeläggens motstånd. 

Besök vår hemsida för att ta reda på mer om TRW-produkterna:    www.trwaftermarket.com/en/    

Se videon om COTEC-bromsbelägg från ZF Aftermarket #GoodToKnow-serien på Youtube

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094