23948sdkhjf

Så blev Elmia Lastbil 2022

Elektrifieringen av de tunga fordonsflottorna och laddinfrastruktur präglade Elmia Lastbil 2022, som bland annat bjöd på en titt på världens första helt eldrivna timmerbil.

På Elmia Lastbil i Jönköping, som ägde rum den 24-27 augusti, fanns 321 utställare från 17 olika länder på plats, utspridda på de 75 000 kvadratmeter mässområde som fanns tillgängligt.

När mässan stängde igen portarna på eftermiddagen den 27 augusti kunde man räkna till totalt 30874 besökare. Mässledningen hade hoppats på runt 35000 besökare.

Ett genomgående tema på mässan var drivmedel, laddinfrastruktur och hållbarhet. Flertalet företag presenterade arbete med utbygge av laddinfrastruktur och stationer för så väl el som vätgas.

Volvo Lastvagnar inledde med att presentera sitt nya samarbete med det svenska skidskyttelandslaget, en ny vallatrailer för landslaget att använda på träningar och världscuppar. Den nya trailern är större, mer funktionell och har ett nytt system för ventilation och uppvärmning. Trailerns fem luftbehandlingsaggregat återvinner nära 90 procent av värmeenergin, renas genom filter och släpps sedan ut i naturen. Jämfört med landslagets förra trailer på 30 kvadrat, blir den nya Volvo FH 80 kvadratmeter när den vecklas ut.

Eldriven timmerbil

På mässan presenterade Scania också sitt samarbete med SCA, den första eldrivna timmerlastbilen. Lastbilen har en kapacitet upp mot 80 ton och driftsattes i början av juni där den ska gå mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och företagets pappersbruk utanför Umeå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063