23948sdkhjf

”Verkstäder kan tvingas tacka nej till försäkringsbolagen”

MRF vill varna sina medlemsföretag för att teckna avtal innan de är fullt medvetna om konsekvenserna för verksamheten.

När de nya förslagen på ersättning från försäkringsföretagen presenterades kan det vara bättre att tacka nej till uppdrag gällande maskinskadereparationer från försäkringsbolagen för att verkstäderna ska kunna överleva de ökade kostnaderna i sin verksamhet. Det skriver MRF i en uppmaning till sina medlemsföretag.

– Vi måste snart rekommendera våra medlemsföretag att dra ner på personal och se över alla kostnader. Inte för att det saknas uppdrag utan för att försäkringsbolagens ersättningar inte hänger med den kostnadsutveckling vi ser i hela samhället, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF i ett uttalande.

MRF beskriver att ett av de större försäkringsbolagen under hösten har skickat ut brev till de verkstäder som de har ett samarbetsavtal med. Brevet innehåller ett erbjudande om en mindre procentökning på timdebiteringen verkstaden har från bolagen. Det hela går ut på att verkstaden får 11 kronor mer per timme för varje procent de ger försäkringsbolaget i reservdelsrabatt.

– Bilverkstäderna lämnar redan 10 procent i rabatt på reservdelar till bolagen. Det är oförskämt att tro att en bilverkstad skulle gå på ett sådant löjligt erbjudande i dessa tider med kraftigt ökande kostnader, fortsätter Joachim Due-Boje.

Bara uppvärmningskostnaderna för en genomsnittlig verkstad kan ha fyrdubblats under hösten jämfört med 2021. Och nu väntar en nervös tid för verkstäderna inför de kalla månaderna.

– Om en verkstad överhuvudtaget ska ha råd att driva sin verksamhet måste bolagen komma ikapp ersättningen för mek- och skadereparationer, säger Joachim Due-Boje.

MRF är noga med att deras medlemsföretag verkligen förstår vad det innebär att teckna avtal som löper på en längre period och vilka konsekvenser uppsägningstiden i avtalen innebär. Till exempel att en mindre partner inte ska betala det samma som en stor partner. Hur eventuella reservdelsrabatter till partners påverkar verksamheten är också viktigt att förstå innan man tecknar ett avtal med reservdelsrabatt.

– Det är alltför många företag som skriver på avtal utan att inse vad innebär för den egna verksamheten. Vi på MRF kan bara rekommendera att ni verkligen sätter er in i er egna kostnadsutveckling och effekter av ett avtal med olika rabattrappor innan ni skriver under, säger Jan Olvenmo, ansvarig Lack- och skadesektionen på MRF.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Aiways öppnar för beställningar på U6
Efter uppköpet – åtta orter blir två regioner
Försäkringsappen som är integrerad i bilen
Laddad mässa fick fler besökare än någonsin
Han blir ordförande för Bildelsgrossisterna
Besikta satsar i glesbygden
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11