23948sdkhjf

Tysk fix för Teslas taskiga länkarmar

Tesla har ett pågående kvalitetsproblem med delar av hjulupphängningen på sina bilar. Men det finns botemedel – på eftermarknaden.

Som alla bilföretag brottas även Tesla med kvalitetsproblem av olika slag. En av de allvarligare är uppgifter om länkarmar som går av utan att tillverkaren verkar vilja erkänna problemet. Söker man på whompy wheel på internet finns det en uppsjö med Tesla-bilar med diverse stadier av lossnade hjul.

Ägarna påstår att hjulet bara lossnade och att det resulterade i en krasch. Tesla hävdar ofta att de olika krascherna gjorde så att hjulet lossnade. Flera ägare har tagit fallet till rättegång och fått rätt.

Dels rör det sig om en undre länkarm av dålig kvalitet som brister i infästningarna till spindeln och dels för det sig om en övre länkarm där kulleden rostar och lossnar från sitt fäste. Båda kan få katastrofala konsekvenser.

Några återkallelser har gjort, främst i Kina där Tesla har beordrats återkalla totalt cirka 60.000 bilar på grund av problem med hjulupphängningar.

Det tyska företaget Meyle HD undersökte ett gnidande ljud i Model 3 och Model Y och kom fram till att det härstammade från en länkarm fram som är tillverkad av en blandning av pressad plåt och plast. Just denna del råkar sitta under vindrutans vattenavledningskanal. Meyle HD drog slutsatsen att Teslas länkarm hade designats utan tillräckligt skydd mot fukt då den ”tränger in i kulleden vilket leder till det ovälkomna och irriterande gnidande ljudet och i vissa fall även kan påverka styrningsprecision”.

Genom att designa en länkarm i smidd aluminium behöver kulledshuset inget plasttäcke. Företaget har även ökat diametern på kulleden och förbättrat bussningarna. Meyle HD lämnar fyra års garanti på delarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062