23948sdkhjf

Corvette får elmotor

Corvette fyller 70 år och firar med att kunna göra 0–100 på under 3,0 sekunder. Här är den elektrifierade Corvette E-Ray.

Lugn, small block-V8:an på 502 hk är kvar vid bakaxeln men det har tillkommit en 120 kW elmotor som driver framhjulen. Tillsammans med ett litiumjonbatteri på 1,9 kWh kan Corvette E-Ray glida gatan fram utan V8-gurgel i en hastighet upp till 72 km/h (45 mph). Schyst mot grannarna när du ska iväg på en trackday klockan 05:00 en söndag morgon. Och om det inte kittlar kanske accelerationen gör det: 0–96 km/h på 2,5 sekunder tack vare en kombinerad effekt på 665 hk. Den ska även 402 meter på 10,1 sekunder. Den snabbaste Corvette i genom tiderna.

E-Ray går att få både som en coupé med avtagbart tak och en cabriolet med hardtop. Förvirrande? Jo, lite.

Det lilla batteripacket får plats mellan framstolarna och bör inte vara större än en skolåda om man jämför med ett batteri från en elmoped på 2 kWh.

E-Ray är en så kallad parallellhybrid där batteriet får sin kraft från bromskraftsåtervinning och V8-motorn. Inga sladdar alltså.

Standardutrustning är bland annat keramiska bromsar från Brembo och Magnetic Ride med tre olika dämpningslägen. E-Ray erbjuds också standard med Michelin Pilot Sport åretruntdäck men den som beställer performance paketet får Michelin Pilot Sport 4S sommardäck, enligt pressmeddelandet.

Tack vare en ny lägre och bredare kaross är E-Ray hela 9,14 centimeter bredare än Stingray.

Svenska priser är ännu inte aktuella men räkna med att de landar någonstans runt 1,5 miljoner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093