23948sdkhjf

LEDARE: Fordonsbranschen tar säkerheten på allvar, men politiken ligger efter

Det är trevligt att se hur branschen ständigt arbetar med att ta fram produkter och utbildningar som ska göra arbetet med fordon säkrare. Men politiken måste också hänga med snabbare när utvecklingen inom fordonsbranschen medför nya risker.

Arbetsmiljön inom branscher där det förekommer risk för olyckor, tunga lyft och liknande har förbättrats under årens gång. Det kunde man tydligt se på Automässan där flera olika typer av produkter visades upp som ska underlätta för alla de som arbetar inom fordonsverkstaden. Däckmonteringsmaskiner som ska minimera antalet lyft och minska risken för klämskador, däckkärror med elmotorer och arbetsbänkar som underlättar fordonsreparationer. 

Den nya tekniken innebär också nya risker som behöver lösas. Hur man hanterar elfordon med högvoltsbatterier är en fråga som branschen har tampats med. Något som resulterade i den branschstandard som kom för ett par år sedan och som fortfarande är under utveckling. 

Att det gemensamt arbetats fram av de stora intresseorganisationerna är givetvis bra då det är dessa som har bäst koll på vilka krav som behöver ställas. Samtidigt är det oroväckande att politiken inte klarar av att ligga i framkant med en arbetsmiljölagstiftning. 

I dag måste du vara auktoriserad elektriker för att få jobba med elarbeten, men det saknas liknande regleringar för elbilar även om flera arbetsplatser själva har sådana krav. Krav på auktorisering för att arbeta med elfordon skulle innebära en trygghet inte bara för den enskilde medarbetaren men även för kollegor samt omkringliggande omgivning. 

I dag måste du vara auktoriserad elektriker för att få jobba med elarbeten, men det saknas sådan reglering för elbilar även om flera arbetsplatser själva har sådana krav.

Felhantering kan trots allt resultera i katastrofala olyckor. Men ett krav skulle också innebära stora utbildningskostnader som framförallt skulle påverka mindre verkstäder. Därför borde också ett sådant beslut följas av åtgärder som gör att dessa företagare kan hantera kostnaderna.

För Polisen i region väst innebar bristen på utbildning att ett skyddsombud stoppade allt arbete med elfordon. Myndigheten kom i sista sekund med åtgärder som inte bara upphävde skyddsstoppet men förhindrade att det skulle utvidgas till att omfatta hela landet. 

Då det inte fanns några rutiner framförallt för arbeten med skadade elfordon ville man att alla berörda polisanställda ska få lära sig hur man hanterar dessa. Ett arbete har nu satts i gång med att se över hur Polisens personal ska kunna utbildas inom högvoltsfordon.

Än är det oklart vem som ska få hålla i utbildningen men rykten säger att det är en av Sveriges största utbildningsföretag inom verkstadsbranschen.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109