23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så kommer Euro 7 påverka verkstaden

Om drygt två år ska utsläppsreningsnormen Euro 7 införas. Åsikterna är blandade till det förslag som gått ut på remiss. Fordonstillverkarna är kritiska och menar att kostnaderna blir alldeles för höga medan verkstadsbranschen inte är särskilt orolig.

Vid halvårsskiftet 2025 är det tänkt att utsläppsreningsnormen Euro 6 ska ersättas med Euro 7. Enligt förslaget ska utsläppen av kväveoxider för bensindrivna personbilar ligga kvar på samma nivå som i dag, det vill säga 60 milligram per kilometer. Det betyder att nivån är oförändrad sedan Euro 5 trädde i kraft 2009. För dieseldrivna personbilar ska nivån sänkas till samma som för bensinbilar, alltså 60 milligram per kilometer även för dieselbilar. Sedan får även ammoniak, en förorening som bildar smog, ett gränsvärde. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141