23948sdkhjf

Aiways förbättrar laddningsdetaljer

Långdistansförmåga vid kalla väderförhållanden är ofta i rampljuset. Aiways U6 SUV-Coupé har därför optimerats i många detaljer för att göra övergången till e-mobilitet ännu enklare.

Aiways U6 SUV-Coupé har fokuserat på att göra elbilskörning så enkel som möjligt. En betydande innovation är integrationen av konditionering av högspänningsbatteriet. Den kan startas antingen manuellt av föraren via fordonsmenyn i Aiways AI-Tech infotainmentsystem, eller i framtiden via Aiways-appen. På samma sätt kommer det i framtiden att ske automatiskt när ruttplaneringen är aktiv med appen "PUMP" i Aiways U6 SUV-Coupé. Särskilt i vintriga temperaturer och när batteri är nedkylt försämras möjligheten till elektronöverföring i cellerna. Resultatet är minskad laddningsprestanda jämfört med de maximala värden som kan uppnås.

För att förhindra att denna effekt överhuvudtaget uppstår övervakar PUMP-appen alltid batteripaketets celltemperaturer via ett trådlöst gränssnitt och säkerställer optimal förvärmning av högspänningsbatteriet innan det anländer till ett planerat laddningsstopp. Detta gör att laddningen kan utföras med optimal effekt omedelbart efter laddningsprocessens start. En annan fördel är realtidsdata i appen, som när som helst ger information om tillgängligheten och prestandan hos laddstationerna på respektive plats. Detta tar bort rädslan för upptagna eller defekta laddstationer för långdistanskunder.

Nytt för lanseringen av Aiways U6 SUV-Coupé är också infotainmentsystemets nya Aiways AI-Tech OS. Det tillåter nu inte bara en detaljerad bild av laddningsprocessen och förbrukningsdata, utan det går också ett steg längre när det gäller individuell laddningsplanering. De som vill använda sitt högspänningsbatteri så skonsamt som möjligt kan nu välja sitt eget maxvärde för batteriladdningen med den fritt justerbara laddningsplaneraren.

Belastningen på de enskilda battericellerna är störst nära deras högsta och lägsta spänningsgränser. Förutom djupurladdning bör full laddning med långa tomgångstider också undvikas. De som använder sina fordon för pendling kan begränsa laddningen till värden runt 80 procents laddningsstatus och därmed aktivt bidra till batterihygienen. Oavsett användning garanterar Aiways ett hälsotillstånd på minst 75 procent efter åtta år eller 150 000 kilometer med avseende på högkvalitativa komponenter i högspänningsbatteriet som levereras av CATL.

Den viktigaste faktorn för en elbil är dock dess förbrukning. Den nya synkronmotorn AI-PT permanentmagnet som utvecklats internt, i kombination med optimerad kraftelektronik och den förbättrade reduktionsväxellådan, är ännu effektivare än den drivlina som tidigare användes med MAS-plattformen. Till detta kommer nu standardanvändningen av en värmepump i värme- och luftkonditioneringssystemet, vilket säkerställer avsevärt minskad energiförbrukning, särskilt vid låga utomhustemperaturer. Specifikt i verklig drift säkerställer dessa två åtgärder ett avsevärt förbättrat intervall vid bekväma innertemperaturer och högre körhastigheter.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Bell Aurens Longnose – när pengarna räcker till
Tyngre bilar oroar Gröna Mobilister
De bildar världens första storskaliga däckåtervinningsbolag
Motonets nästa jättevaruhus till Örebro – ”Ett toppenläge”
Ny vd hos Mercedes-Benz
Hedins nya storaffär omfattar hela Norden
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
RT-Forum
Transportnet

Sänd till en kollega

0.11