23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Framtidens elbilar - allt du behöver veta

Innehållet i den här artikeln är sponsrat av finansfreak.se

Elbilsracet är fortfarande igång och nästa våg modeller kommer att ge oss en tydligare bild av vilka varumärken som överlever i elbilsindustrin. Tillverkarna fokuserar på mer teknik, räckvidd och snabbare laddning.

Elbilsutvecklingen går hastigt, och flera kommande modeller har potential att påverka bilindustrin på ett meningsfullt vis. Det handlar om längre räckvidd, snabbare laddning, samt fler och fler bilar med lösningar för handsfree körning. Här är några av de modeller som kommer att släppas framöver.

Afeela 1

Det stora och välkända företaget Honda samarbetar med ett otippat företag för att skapa en ny elbil, nämligen Sony. Bilen går att förbeställa men förväntas börja levereras i början av 2026. Varför de tog in just Sony handlar om att de ville ta sina tekniska aspekter till nästa nivå, vilket Sony är oerhört erfarna med.

Deras primära intentioner är faktiskt att leasa bilen, men det kommer även finnas möjlighet att köpa den. Ifall du planerar att köpa ny bil är det bra om du har koll på hur räntorna är i dagsläget eftersom att det påverkar kraftigt hur mycket det kommer att kosta dig att köpa bilen.

Afeela 1 är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer, och har omkring 482 hästkrafter. Batteriet är på 91 kWh och har en räckvidd upp till 480 km. Den har Teslas laddkontakt NACS så du kan ladda i deras laddstationer. Den laddar upp till 150 kW, vilket inte är en särskilt imponerande siffra idag, speciellt inte för en bil som förväntas kosta 990 000 kr som minst.

Bilens säljargument och fokus är ju just det tekniska. Det finns assistanssystem, totalt 40 sensorer som innefattar kameror, Lidar, radar och ultraljudssensorer. För att bearbeta all information har det klämts in en kraftfull dator, men de avancerade assistanssystemen kräver att du betalar en avgift månadsvis. Bilen kommer att ha en enorm display över hela instrumentpanelen.

KIA EV3

KIA har också nyligen släppt en elbil. KIA EV3 lanserades under senhösten 2024 i Sverige, och är en rymlig men fortfarande kompakt elbils-SUV. Den erbjuder en lång räckvidd på upp till 605 km, och har mycket avancerad teknik som ger dig nästan en futuristisk upplevelse som förare.

Den har många bekvämligheter och praktiska funktioner som gör det enklare att bege sig på långa resor, något som ofta är jobbigare med elbilar. Den har snabbladdning, och med Long Range-modellversionerna kan du ladda från 10 till 80 procent på omkring 31 minuter.

De har även lagt fokus på hållbarhet och säkerhet i deras designfilosofi. För interiören har de valt slitstarka samt ekologiskt hållbara material, för att göra bilen ett sundare val för folk som är måna om miljön. Bilen har även viktiga säkerhetsfunktioner som autobroms som kan upptäcka kollisionsrisker innan olyckan sker. Även adaptiva farthållare som kan hålla dig säker vid högre hastigheter.

Alfa Romeo Giulia EV

Den kommande Alfa Romeo kommer att vara eldriven och byggs på sSTLA Large-plattformen som Dodge Charger, med liknande proportioner men med en design som behåller dess triangulära grill. Toppversionen Quadrifoglio väntas leverera upp till cirka 1 000 hk, med fyrhjulsdrift och dubbla motorer. Batteripaket på 101-118 kWh ger snabbladdning på omkring 20 minuter samt en räckvidd på 800 km. Den förväntas att släppas först 2026 och Alfa siktar på att släppa endast eldrivna fordon redan 2027.

Alfa Romeo placerar fordonet i samma marknad som BMW M3 och Audi RS4, men försöker inte slå dem i funktionalitet, utan snarare rå elprastanda. Prisbilden blir definitivt högre än dagens nivåer, men det går inte att gå ut med någon siffra eftersom att de får man se först vid den officiella debuten.

Dessa stora satsningar vi ser från så många olika ledande varumärken är ett tecken på att efterfrågan på elbilar fortfarande växer. Man kan även se att begagnade elbilar också stiger i pris, och att fler och fler försöker att göra skiftet.

Polestar 4

Polestar, dotterbolaget till Volvo, har precis släppt sin senaste bil, vilket blir deras fjärde. Den finns i två modeller och bägge kallar de "long range". De är utrustade med ett 102 Kwh batteri. Det går att välja mellan konfigurationer som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Fyrhjulsdriven har oerhört mycket fler hästkrafter, omkring 544 mot 272, men har omkring 434 km i räckvidd, jämfört med 483 km för den bakhjulsdrivna. 

Något som är unikt för Polestar 4 är att det är det första fordonet som de släpper som inte har någon bakruta. Den använder istället en kamera som ger en wide-view video till din display på backspegeln.

Elbilsmarknaden växer så det knakar med nya modeller som Afeela 1, KIA EV3 och Polestar 4, där fokuset skiftar mellan elprestanda och avancerad teknik. Afeela 1 satsar stenhårt på mjukvara och sensorer, medan Alfa Romeos primära fokus är laddning och räckvidd. KIA EV3 trycker på mer praktiskt räckvidd med hållbara material, och Polestar 4 har också ett kraftfullt batteri, med en djärv design utan bakruta.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|