23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Tänk på detta när du ska byta till sommardäck!

Detta inlägg är sponsrat

Om du äger en bil eller planerar att köpa en bil inom kort är det viktigt att se till att du har rätt däck för varje säsong. Under årets varmare månader rekommenderas att du monterar moderna sommardäck på ditt fordon för att få bästa möjliga prestanda. Lämpliga däck på ditt fordon ökar också din säkerhet på vägen. Men att hitta rätt sommardäck kan vara svårt eftersom att utbudet är så stort. Hos Alvén & Ingvarsson har de samlat alla slags sommardäck på ett ställe!

Kort om sommardäck

Bra sommardäck är definitivt det bästa valet för körning på den varmare delen av året. Det är ju trots allt däck som är speciellt utformade för körning på varma vägar. Däcken är tillverkade av starkt gummi och har en profil som ger god väghållning på sommaren. Sommardäck slits också generellt mindre snabbt än vinterdäck. Den största fördelen med sommardäck i varma temperaturer är att de har kortare bromssträcka. Detta beror på att sommardäckens fasta gummi är optimal för varmare asfalt. Som ett resultat kommer även bilen att kunna accelerera snabbare. Bilen har inte för mycket kontakt med vägytan, utan precis tillräckligt mycket för att ge god säkerhet och körkomfort. 

Detta bör du vara uppmärksam på när du byter däck till sommaren

Våren är äntligen här du tar fram domkraften och hjulspindeln och bilen lyfts upp för att byta ut vinterdäcken mot sommardäck. Du kan knappast göra något fel. Eller kan du det? Vi har samlat de viktigaste tipsen du bör tänka på när du ska byta från vinter- till sommardäck. 

  • Det börjar med rätt hjulbultar: Sommarfälgar är vanligtvis på fina aluminiumfälgar, för vilka du ofta behöver längre skruvar än för stålfälgar på vintern. Sedan finns det ett korrekt åtdragningsmoment för skruvarna.
  • Utöver det  föreskriver varje tillverkare ett specifikt värde som å ena sidan säkerställer att hjulen sitter säkert på axlarna och å andra sidan förhindrar att bromsskivor och bromstrummor förvrängs. En momentnyckel behövs för att tillämpa rätt värde i Nm (newtonmeter) på skruvarna.

Hur gamla får däck vara?

Innan du byter hjulen bör du ta en noggrann titt på sommardäcken:

  • Hur gamla är däcken?
  • Hur djup är slitbanan?
  • Och hur ser "slitmönstret" (dvs. slitaget över däckets omkrets och bredd) ut?

Om gummit är för gammalt bör det inte längre monteras. En tumregel här är att däcken inte är äldre än 10 år. Däckbranschen ser till och med säkerhetsproblem vid fortsatt användning efter 8 år, eftersom däckgummit hårdnar med tiden och inte längre ger ett optimalt grepp. Detta är teoretiskt korrekt, men i praktiken beror det givetvis på det enskilda fallet.

Sänd till en kollega

0.032