23948sdkhjf

LEDARE: Sverige – uppfinnarnas land

Den som kan sin historia vet att Sverige har en rik bakgrund av uppfinningar som påverkat hela världen. Vår förmåga till innovation gör också att bilar som inte längre tillverkas kan leva vidare genom hantverkskunnande.

Trots vår ringa befolkningsmängd och att vi ligger lite avsides har Sverige gjort ett betydande avtryck på den globala fordonsmarknaden. Volvo och Saab är något som så gott som alla, oavsett om de är bilintresserade eller inte, känner till. Visserligen kan man ifrågasätta om Volvo fortfarande är helt svenskt då de ägs av ett kinesiskt företag och Saab Automobile har snart legat tio år i graven.

Men de anrika märkenas historia kan ingen ta ifrån dem. Ikoniska modeller som Volvo Amazon och 240 eller varför inte Saab 9000. De svenska bilproducenterna var också skickliga innovatörer. Volvoingenjören Nils Bohlin uppfann trepunktsbältet och Volvo var den första tillverkaren i världen som hade detta som standardutrustning i sina bilar. Saab var inte sämre med sin uppfinningsförmåga. De introducerade strålkastartorkare som standard, även om dessa, som påpekats av DN.s Jonas Fröberg, har försvunnit med åren. Automatiska eluppvärmda stolar, självreparerande stötfångare och aktiva nackskydd var några andra innovationer som kom från biltillverkaren.

Vi har en lång historia av uppfinningsrikedom och vem vet, kanske sitter det någon där ute i detta nu med något som kommer omvälva fordonsbranschen.

Tyvärr gick det som det gick. Saab lyckades aldrig få till några högre försäljningssiffror och vare sig Spyker eller Nevs kunde rädda det sjunkande skeppet.

När Saab Automobil drog sitt sista andetag och upplöstes 2016 var det för övrigt 40 år efter att den miljonte Saaben hade rullat av produktionslinan i Trollhättan. Vid upplösningen hade man byggt över fyra miljoner bilar totalt. Inga stora summor jämfört med andra fordonsproducenter. Trots det fann bilen en plats i svenskars och många andras hjärtan.

Därför är det väldigt roligt att se hur Techroi kunde läggas till listan av experter som nytillverkar reservdelar till det svenska bilmärket. Av flera skäl. Gamla klenoder kan få fortsatt liv. Att serva och reparera är miljövänligare än att köpa nytt. Saabs innovationsanda får fortsatt liv.

För även om det är ”gamla” delar som ska tillverkas, på nytt, innebär detta givetvis inte att det bara är att tuta och köra. När reservdelar efterfrågas förklarar Techrois Kent Johansson att de får använda sig av både gamla Saabknep och kreativa verktyg. Tack vare det, och en sammanlagd erfarenhet på flera hundra år, kan de skapa det mesta som efterfrågas.

Sedan 2007 rankar Global innovation index, GII, årligen länder efter hur innovativa de är. Listan skapades av handelshögskolan INSEAD och brittiska tidsskriften World Business och i dag publiceras den av World intellectual property organization, WIPO. Att Sverige hamnar på en andraplats efter Schweiz är kanske inte så förvånande. Vi har en lång historia av uppfinningsrikedom och vem vet, kanske sitter det någon där ute i detta nu med något som kommer omvälva fordonsbranschen.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078