23948sdkhjf

Pilotutbildning i modern dieselteknik

Första fasen är avskjuten på den trestegsraket som ska sprida kunskap för landets fordonslärare i hur man hanterar ny teknik på moderna dieselmotorer. Bakom pilotprojektet som spänner över två år står MYN, Motorbranschens Yrkesnämnd.

Tio lärare med spridning från hela landet var först ut i början av november. De träffades under två dagar på Stjerneskolan i Torsby och på plats gick man igenom grundmodulen som omfattar uppbygganden av moderna dieselsystem. Tanken är att man efter avslutat pilotkurs ska hålla kurs för fordonslärare i respektive region. - Utvecklingen har gått snabbt de senaste tio åren, framförallt när det gäller commonrail-system. När det gäller såväl system som diagnos och mjukvara finns det anledning att uppdatera fordonslärarnas kunskap, säger Frank Jennekrans, dieselteknisk ansvarig för Bosch i Skandinavien. En utveckling av fordonskolornas kunskap i modern dieselteknik ligger i tiden. Dieselflottan har varit på kraftig tillväxt de senaste åren och mer än en tredjedel av de nyregistrerade bilarna i Sverige under september var dieselbilar. Det innebär i förlängningen att blivande fordonsmekaniker i stor utsträckning kommer att arbete med dieselbilar på verkstäderna. - Vi ser att undervisningsmaterial och kompetens i skolorna har halkat efter, säger Bo Högberg, MYN. Han är koordinator för pilotprojektet där även Robert Bosch, Volvo Cars, Saab Automobiler, Swedet Team Motor, Shell och Stjerneskolan ingår. - Att kunna ta isär ett insprutningssystem, känna på pump och insprutare är viktig för att få förståelse för grejorna och sedan gå djupare in i helheten, säger Frank Jennekrans. Följaktligen handlar den andra modulen om diagnos och ger kunskaper i att fe

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063