23948sdkhjf

9 av 10 vill köpa bränslesnålt

Även klimatdebatten har påverkat nybilsköparna där nära hälften, 48 procent, överväger alternativa bränslen och hybridbilar. Det man kan se tydligt är att det finns stora skillnader mellan marknader där länder med stor satsning på etanolproduktion, som Brasilien, toppar listan med alternativa bränslen. 24 procent i Brasilien har redan en bil driven av alternativt bränsle, vilket kan jämföras med Västeuropas 2 procent. Mer än en tredjedel äger eller leasar redan idag ett bensinsnålt fordon, och hälften av de tillfrågade planerar att köpa en bil som är bättre för miljön. Men betalningsviljan är begränsad. Bara 15 procent av de tillfrågade är beredda att betala mer än 10 procent extra för en miljövänlig bil. – I Sverige har vi en aktiv klimatdebatt och ett högt bensinpris. Bensinförbrukningen har därför blivit en av de viktigaste faktorerna vid köp av ny bil, jämte säkerhet och driftsäkerhet, säger Johan Frykman, sektoransvarig för bilindustrin på Capgemini. I årets studie svarar hela 44 procent av de tillfrågade att de kan tänka sig att köpa en bil via internet. Motsvarande siffra förra året var 20 procent och 2001 så låg som två procent. För nio av tio bilköpare är det på internet man söker den mesta informationen inför ett köp. Fokus ligger i första hand på sökmotorer, bloggar och diskussionsforum. Men undersökningen visar även att köparna i större utsträckning efterfrågar möjlighet till rådgivning över internet. Nästan hälften anger att de förväntar sig att få svar inom fyra timmar på en fråga som ställts till återförsäljare och tillverkare via webb eller e-post. – Konsumenternas kunskap om bilar och om miljön har vuxit markant i takt med att internetanvändningen har ökat. De söker aktivt information på nätet och ligger ofta steget före både återförsäljare och tillverkare, säger Johan Frykman, sektoransvarig för bilindustrin på Capgemini. I studien framkommer att bloggar och diskussionsforum får en allt större påverkan på bilinköpet. Nästan tre fjärdedelar av konsumenterna anger att det är mer troligt att de köper en bil från en viss tillverkare som de har hittat positiva kommentarer på bloggar och i diskussionsforum. – I webbstrategin måste sajter med användargenererat innehåll, bloggar och diskussionsforum beaktas och i framtiden bör även marknadsmixen inkludera dessa, fortsätter Johan Frykman. Cars Online är en årligen återkommande studie från Capgemini som i år firar 10-årsjubileum. Studien undersökte mer än 3 100 konsumenters köpbeteende, miljöaspekter, internetanvändning och kundlojalitet. Studien genomfördes i USA, Västeuropa, Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063