23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Service av AC-systemet bör prioriteras av både verkstad och bilister.

DENSO är en ledande originaldelstillverkare och systemleverantör till fordonstillverkare över hela världen och en pionjär inom design och utveckling av AC-system. Att säkerställa att dessa system fungerar korrekt är ett viktigt ansvar för verkstäder och, i synnerhet när det blir allt varmare ute, både en bekvämlighet och säkerhetsfördel för förare.

DENSOs expertis och innovation utgör kärnan för dess marknadsledande AC-produkter för både fordonstillverkare och eftermarknaden. För att säkerställa att de fortsätter att fungera effektivt så länge som möjligt är det avgörande att luftkonditioneringssystemet underhålls och servas på rätt sätt.

Varför är det viktigt att serva AC:n?

Även om AC-system bidrar till fordonspassagerarnas komfort oavsett väder är det särskilt viktigt att det fungerar effektiv under varmare förhållanden. Denna artikel ger tekniker tips och råd för att bibehålla AC-systemens effektivitet säsong efter säsong.

Även om AC-system kanske inte är extremt komplexa kan ett fel i en av komponenterna orsaka en betydande prestandaförlust, vilket leder till obekväma förhållanden i kupén, och till mindre tydliga biverkningar såsom minskad bränsleeffektivitet.

AC-översikt

Driften av luftkonditioneringen förlitar sig på att ta värme från passagerarutrymmet genom att absorbera värmen till ett köldmedium som därefter transporterar bort värmen från passagerarutrymmet så att den kan frigöras till utomhusluften.

Huvudkomponenterna i AC-systemet är kompressor, kondensor, expansionsventil och förångare, samt köldmediet som används för att absorbera värmen, vilket i de flesta befintliga system är känt som R134a. Av miljöskäl måste dock fordon som tillverkas efter januari 2017 använda köldmedium R1234yf.

Detaljerna

Kompressorn är en nyckelkomponent i AC:n eftersom den skapar flödet som krävs för att cirkulera olja/köldmediumblandningen genom systemet. Kompressorn genererar högt tryck vid utloppsporten och lågt tryck vid sugporten och suger in det gasformiga köldmediet från förångaren, där det superuppvärmda köldmediet har absorberat värme från passagerarutrymmet. Därefter komprimeras köldmediet, vilket ger ytterligare värme, och denna högtrycksgas med hög temperatur pressas från kompressorns utloppsport in i kondensatorn.

DENSO efterkylningskondensator fungerar med hjälp av samma principer som ett element och överför värme till utomhusluften. Inuti kondensatorn ändrar det gasformiga köldmediet under högt tryck form till en varm vätska under högt tryck. Därefter flödar det kylda flytande köldmediet till expansionsventilen där det höga trycket tvingar köldmediet genom ett litet mynningsrör eller hål, vilket har effekten av att injicera köldmediet i form av en dimma som därefter kan expandera.

Expansionen tillåter trycket att minska, vilket även sänker temperaturen och leder till att köldmediet ändrar form igen, från en varm vätska under högt tryck till en svalare lågtrycksdimma som enklare kan absorbera värme när den passerar genom förångaren.

Lågtrycksdimman flödar nu in i AC-systemets sista stora komponent, förångaren, vilken är placerad i HVAC-enheten (uppvärmning, ventilation och AC) bakom instrumentbrädan. Förångaren består av en tank, rör och fenor som exponeras för luften i passagerarutrymmet, där värmen från luften kan överföras till fenorna och därefter absorberas av köldmediedimman.

När köldmediet absorberar denna värme förångas den och ändrar form igen till en gas. Denna uppvärmda gas flödar därefter från förångaren, tillbaka till kompressorn där hela processen startar igen. Denna process kallas för kylprocessen.

Filtrering

Det finns även ett internt kupéfilter som behandlar luften när den kommer in i fordonets HVAC-enheter och avlägsnar smutspartiklar och föroreningar innan de når kupén. Precis som oljefiltret behöver bytas när motoroljan byts under rutinunderhåll av fordonet, behöver kupéfiltret samt kvantitet och kvalitet hos blandningen av olja/köldmedium kontrolleras regelbundet.

Vad ska man titta efter?

De två vanligaste problemen som ägare tenderar att stöta på som bör peka verkstäder i riktning mot problem med AC-system är faktumet att luften som kommer in i kupén inte blir tillräckligt kall, och att det finns en obehaglig doft i fordonet. Detta följs ofta av dimmiga fönster som klarnar upp på ett ineffektivt sätt.

Vid dessa problem ska verkstaden först titta på AC-systemets prestanda och skicket hos kupéfiltret för att bekräfta kundens klagomål.

Som tidigare nämnt är köldmediet ett nyckelelement i AC-systemet eftersom dess konstanta återcirkulation avlägsnar värme från luften. För att kyla den inkommande luften effektivt behöver köldmediet därför ha rätt nivå och vara tillräckligt rent för att smidigt flöda genom systemets komponenter. När det kommer till lukt och problem med imma måste kupéfiltret övervägas eftersom dess prestanda över tid sjunker när det blir allt smutsigare av föroreningarna det filtrerar bort.

Regelbundet underhåll är A och O

Verkstäder bör rekommendera sina kunder att låta serva fordonets AC-system helst varje år, men i synnerhet minst vartannat år, vilket kan inkludera att byta kupéfiltret. Detta förhindrar inte bara att problem med prestanda, lukt och imma uppstår, utan tillåter även tekniker att upptäcka potentiella fel inom systemet innan de utvecklas till stora problem, vilket sparar kunderna både tid och pengar över tid.

Mer praktiska servicetips för AC finns tillgängliga här via DENSOs ”Sju grundläggande steg för AC-service”.

DENSO eftermarknadsdelar

Med många års erfarenhet och kunskap inom innovativ design tillverkas varje DENSO AC-komponent för att möta OE-standarder, vilket innebär att verkstäder, och teknikerna som installerar dem, kan lita på komponenternas kvalitet, prestanda och hållbarhet.

Det kompletta programmet tillgodoser mer än 750 tillämpningar. Tillsammans med kupéfilterserien som inkluderar både standardiserade partikelfilter och förbättrade kombinationsfilter, vilka har ett ytterligare lager med aktivt kol inuti filtreringsmaterialet, och företagets välkända tekniska support och rådgivning är DENSO det självklara partnervalet för eftermarknaden.

För mer information om DENSO AC-produkter och fler praktiska råd, besök DENSOs webbplats.

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands
VAT nummer: NL800734853B01

Kontaktperson

LC

Sänd till en kollega

0.047