23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Håll dig sval i sommar genom att förstå vad som orsakar AC-kompressorproblem

När vädret i Europa blir varmare och fler människor ger sig ut på långkörningar startas fordonens luftkonditioneringssystem (AC-system) efter längre perioder i viloläge.

Precis som andra bildelskomponenter kan luftkonditioneringssystem drabbas av problem som gör att bilisterna blir sittande i en obehagligt varm bil. När ett AC-system drabbas av problem är det ofta på grund av att kompressorn har gått sönder. Att förstå hur man identifierar tecken på AC-kompressorproblem och att ha delarna och kunskapen som krävs för att byta den är avgörande för tekniker så här års.

Vad är en AC-kompressor?

AC-kompressorn är en inbyggd del i fordonets luftkonditioneringssystem. När AC-systemet startas börjar kompressorn arbeta genom att pumpa gasformigt köldmedium genom kondensatorn under högt tryck, där mediet ändrar form från gas till vätska. Mottagningstorkaren avlägsnar eventuella föroreningar och fukt från köldmediet och förflyttar det genom expansionsventilen. Slutligen flödar köldmediet till förångaren där det kyler ner luften.

En fullt fungerande AC-kompressor är avgörande för att luftkonditioneringssystemet ska ge högsta prestanda. Med en skadad eller felaktig AC-kompressor kan inte händelsekedjan som beskrivs ovan fungera.

Varför går luftkonditioneringskompressorer sönder under sommaren?

Det är inte alltid fallet att AC-kompressorer går sönder under just den här årstiden, men det är under sommarmånaderna som de flesta fel blir tydliga eftersom AC-systemet startas efter att inte ha använts under en längre tid.

Precis som andra fordonskomponenter har AC-kompressorer en livslängd men det kan vara svårt att fastställa när den upphör eftersom människor kör under varierande förhållanden. Antalet kilometer spelar också in. Ökat kilometerantal kan leda till ökat slitage på samtliga bildelar, i synnerhet AC-kompressorn. Det första tecknet på fel med kompressorn brukar vara en minskning av kall luft som kommer från AC-systemet.

Regelbunden service av luftkonditioneringen kan förlänga AC-kompressorns livslängd, och att köra AC-systemet på rätt sätt. I de flesta bilar används luftkonditioneringssystemet för värme och kyla samt för ventilation. När AC-systemet inte används för något av dessa syften under längre tidsperioden kan fel uppstå. Därför bör bilister rekommenderas att köra AC-systemet i mer än 10 minuter varje månad för att säkerställa effektiv drift året om.

Ett annat tecken på fel är buller från AC-kompressorn, eller att skrapande ljud kommer från AC-systemet, vilket ibland kan höras inne i bilen. Detta kan tyda på otillräcklig mängd köldmedium – vilket är tecken på (framtida) komponentfel.

Vad orsakar AC-kompressorfel?

Det finns flera orsaker till varför en AC-kompressor går sönder, från brist på underhåll till säsongsrelaterade körförhållanden. Nedan följer några av de vanligaste orsakerna till AC-kompressorfel.

Felaktig smörjning

Alla mekaniska system i ett fordon kräver rätt smörjning och kompressorn är inget undantag. När metalldelar roterar eller glider uppstår tendens till slitage och överflödig värmeuppbyggnad. Smörjning bidrar till att säkerställa god funktion och en lång livslängd.

Felaktig smörjning – eller ingen smörjning alls – kommer att belasta luftkonditioneringssystemet och leda till att AC-kompressorn går sönder. Ett komplett byte kan vara kostsamt så rådet är att rekommendera kunderna regelbunden service av luftkonditioneringen, och att hålla AC-kompressorn välsmord för att bidra till att säkerställa att de inte ställs inför oväntade reparationskostnader.

Smutsiga eller skadade spolar

Under sommaren är vägarna dammiga med massor av små partiklar som virvlar runt i luften. När dessa partiklar samlas på kondensorns spolar kan luftkonditioneringssystemet inte längre göra sig av med värmenivåerna som krävs av systemet och detta kommer att leda till höga termiska belastningar på AC-kompressorn som försöker kyla kupén. Detta innebär att AC-kompressorn kan överhettas under sommaren, vilket oundvikligen leder till AC-kompressorn går sönder och behöver bytas ut.

Smuts inuti systemet

Smuts inuti ett AC-system kan bero på gummipartiklar från dräneringsslangen. Beroende på kvaliteten hos gummislangarna som används kan gummit över tid försämras och små partiklar lossna och flyta runt i AC-systemet. Detta kan orsaka blockeringar i AC-systemet. I värsta fall kan det leda till att AC-kompressorn går sönder eftersom denna blockering förhindrar att blandningen av köldmedium och olja flödar tillbaka till kompressorn.

För lite eller felaktigt köldmedium

R134a är köldmediet som krävs för att AC-systemet ska blåsa kalluft i de flesta bilar på marknaden idag. Sedan januari 2017 utrustas alla nyproducerade fordon inom EU med köldmedium R1234yf av miljöskäl. Mängden köldmedium i ett fordons AC-system ska bibehållas vid en konstant nivå. När mängden köldmedium är otillräcklig i AC-systemet blir den termiska belastningen på kompressorn högre och slutligen går kompressorn sönder.

Skillnaden med DENSO

DENSO är en global ledare när det kommer till tillverkning och distribution av AC-system och AC-kompressorer som föredras av flertalet ledande fordonstillverkare, inklusive Audi, BMW, Toyota och Volkswagen. DENSOs eftermarknadsserie inkluderar samma tillverkningsprocess och teknik för att garantera att tekniker alltid erhåller optimal prestanda med delar från DENSO.

Med en omfattande serie av AC-kompressorer för eftermarknaden av OE-kvalitet hjälper DENSO tekniker överallt att hålla huvudet kallt när det kommer till utförande av kompressorunderhåll och -byten.

AC-kompressorer är även en inbyggd del i hybrid- och elfordon. 

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands
VAT nummer: NL800734853B01

Kontaktperson

LC

Sänd till en kollega

0.031