23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

DENSO avslöjar varför det är så viktigt att få precis rätt tändstiftsmoment

Tändstift spelar en avgörande roll inom bensinfordons tändningssystem, med två huvudfunktioner. Den ena är att antända en förbränning så att motorn startas, den andra är att transportera bort värme från förbränningskammaren. Även om installation av tändstift bör vara en relativt enkel uppgift för de flesta skickliga tekniker, är det inte helt enkelt att applicera rätt vridmomentm vilket kräver särskild omsorg och uppmärksamhet. Den här artikeln beskriver det rekommenderade sättet att applicera vridmoment under en tändstiftsinstallation och konsekvenserna av under- och övermoment.

Vad är installationsmoment?

Installationsmoment är ett mått på kraft som verkar på ett föremål, vilket gör att föremålet roterar under installationen. Att tillämpa rätt vridmoment vid montering av tändstift är avgörande för att säkerställa en säker montering. DENSO rekommenderar alltid att man använder en momentnyckel för att uppnå korrekt inställning av vridmoment vid installation. En säker montering, där tändstiftet sitter helt fast i cylinderhuvudet, är väsentligt för tändstiftets förmåga att överföra värme från förbränningskammaren.

Hur man installerar tändstift framgångsrikt

Det är viktigt att tekniker konsulterar tillverkarens handbok eller specifikationsblad för att veta den exakta mängden vridmoment som krävs för installationen. När tillverkarens instruktioner följs noggrant kommer tändstiften att fungera korrekt och överföra värme till kåpan och cylinderhuvudet i enlighet därmed. Mängden vridmoment som krävs kan variera beroende på tillverkare, vilket innebär att det är viktigt att inte alla tändstift monteras på exakt samma sätt. Figur 1 visar hur värme överförs för ett tändstift som är försett med rätt vridmoment.

  

Figur 1: När det fungerar korrekt resulterar tändstiftets värmeväxlingsfunktion i detta värmeenergiflöde

Vad händer när inte tillräckligt med vridmoment appliceras?

Om tändstift installeras under de rekommenderade vridmomentnivåerna, kommer de inte att sitta helt fast i cylinderhuvudet vilket kommer att fördröja värmeavledningen. I de flesta fall av undervridning orsakar vibrationerna inuti tändstiftet att jordelektroden går sönder. Detta orsakar allvarlig skada på delen. Detta begränsar förmågan att överföra värme till kåpan och cylinderhuvudet, vilket gör att isolatorns nos överhettas och startar förtändning. Detta kan orsaka allvarliga motorskador.

Vad händer när för mycket vridmoment appliceras?

Om tändstift installeras över det rekommenderade vridmomentet, kommer sitften att utsättas för höga belastningar som kan utlösa en lång rad problem. Den mest synliga effekten blir skador på själva stiftet, i synnerhet deformation av metallhöljet, vilket kan leda till gängskador och brott.

Ett tändstift som skadats av överdrivet vridmoment kommer inte att fungera som avsett och bör bytas ut omedelbart för att undvika motorskador. Några av konsekvenserna av övervridning av tändstiftet kan inkludera:

  • Ingen värme överförs

Överdrivet vridmoment gör att isolatorns nos överhettas och startar förtändning. Den termiska belastningen, samt stötvågorna från förtändning och detonation kan snabbt förstöra elektroderna på ett tändstift och/eller orsaka ett hål i kolvkronan. Det orsakar också ökat spelrum på den övre kolvringen. Figur 2 visar effekterna av ökat spelrum på den övre kolvringen.

 
Figur 2: För mycket frigång resulterar i ett oönskat mellanrum som hindrar energiöverföringen 

  • Deformerat tändstiftshölje

Tändstiftshöljet och gängan förbinder tändstiftet med cylinderhuvudet. En visuell inspektion kommer att avgöra om det har drabbats av någon form av deformation. Figur 3 visar ett tändstift med ett deformerat hölje.

  
Figur 3: Kontrollera så att höljet är helt, samt att det inte finns några ytskador

  • Sprucken isolator

En sprucken isolator är ofta resultatet av att man applicerar för mycket vridmoment vid tändstiftsmontering. Om ett fordon kommer till en verkstad som redan har ett tändstift installerat som visar en sprucken isolator, kan det vara ett varningstecken på ett problem med timing eller att ett för lågoktanigt bränsle har använts. En sprucken isolator kan fastställas vid visuell inspektion. Figur 4 visar ett tändstift som har en sprucken isolator om orsakats av överdrivet vridmoment.

 
Figur 4: En sprucken isolator kan leda till feltändning och dålig tomgång, och bör därför bytas ut

  • Sprucken gänga

Installationsmomentet för ett tändstift beror på gängdiametern på tändstiftet. Om tändstiften har monterats med överdrivet vridmoment kommer detta att sträcka ut gängan och kan göra att den går sönder, vilket visas i figur 5.

Figur 5: Ett gängbrott kommer att märkas vid visuell inspektion 

DENSO:s sortiment av högkvalitativa tändstift

Med täckning för 93 % av bilparken är DENSO en av världens ledande pionjärer inom tändstiftsteknologi av OEM-kvalitet och har levererat högkvalitativa tändstift till eftermarknaden sedan 1959. Med ett oöverträffat sortiment som erbjuder tändstift av nickel, platina och iridium för en mängd olika fordonsmodeller, har DENSO de rätta delarna och vridmomentinstruktionerna för att säkerställa en framgångsrik första montering varje gång. Dessutom erbjuder DENSO också en omfattande kunskapsbas, tillsammans med utbildningsstöd för att säkerställa att tekniker får råd och stöd som de behöver för att säkert montera tändstift.

För att hjälpa tekniker att montera tändstift med rätt vridmoment, har DENSO sammanställt guiden nedan som täcker hela sortimentet:

TORQUE TABLE

För mer information om DENSO:s eftermarknadsutbud av tändstift, klicka här.

 

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands
VAT nummer: NL800734853B01

Kontaktperson

LC

Sänd till en kollega

0.047